Tiny’s graspop abc (deel 3)

Het laatste deel van mijn verslag van een weekendje Graspop, deel 1 vind je hier en deel 2 hier.

De S van Scorpions, en van Slash en van Slipknot maar over deze laatste zou ik beter mijn zoon laten schrijven. Slash was de gitarist van de superbekende band Guns’n’Roses en speelt nu bij Myles Kennedy. Het was een tof optreden, goeie zang en Slash kan een serieus stukske gitaar spelen. De laatste twee nummers waren trouwens G&R-covers: Sweet child of mine en Paradise City.

Filmpje is van Rock am Ring en niet van op Graspop, maar het is van betere kwaliteit en geeft de sfeer goed weer.

De Scorpions dan, ook al zo’n band van oude rockers. Dit jaar bestaan ze 50 jaar, vijftig! De gitarist, Rudolf Schenker, heeft de groep opgericht toen hij amper 16 jaar was, en ze doen maar voort. De drummer is nu wel iemand anders, sinds 1996 is dit James Kottak, een Amerikaan, geen Duitser zoals de rest van band. Die vent is echt een animal, ongelofelijk. Maar ze speelden ook een hoop “zachte nummers”, zoals Winds of change en natuurlijk het übersofte Still loving you.

Dit is een versie met een orkest, niet de Graspopversie, ja ook de niet-metalliefhebbers kunnen eens klikken en luisteren.

T van Theater. Omdat ik de show van shockrocker Alice Cooper niet beter kan beschrijven. Dit ging veel verder dan gewoon optreden en nummers zingen, dit was geen gewone show, dit was een voorstelling. Alles wat je kon verwachten en méér: confetti, slingers, toeters en bellen, stoute verpleegsters, Alice in een dwangbuis, Alice die onthoofd wordt en Alice die terug verrezen is. Plus songs die staan als een berg. Geen soft gedoe en geen How you’re gonna see me now, een nummer die in mijn slow-toptien staat. Voor mij toch één van de beste optredens, jammer dat ik nogal ver stond.

Speciaal voor Thomas Pannenkoek is er ook een T van Thomas en van Toilet. Helaas voor hem kan ik weinig vunzigs bedenken. De toiletten op festivals tegenwoordig zijn niet meer de gaten in een plank van vroeger. Zelfs de werftoiletten, die met de welbekende stang waar je aan moet zwengelen om “door te trekken” zijn verleden tijd. Echte toiletwagens, met een wc-bril en echt spoelsysteem met drukknop. Altijd toiletpapier, altijd proper, altijd was er personeel aanwezig die de boel schoonmaakte of aanvulde. En gratis. Ferm hé!

U van U was daar ook? Zou best eens kunnen, want er kwamen in totaal 152.000 bezoekers. Ik zag er een aantal vrienden en kennissen, zelfs die waarvan je nooit had gedacht ze op een metalfestival tegen te komen. Het meest frêle meisje uit mijn vrijwilligersploeg, bleek een echte fan te zijn en helemaal geen Graspopmaagd zoals Tiny.

2015-06-18 18.34.39

V van vrouwen. Ooit was ik op een concert van Channel Zero in Kortrijk en ik vond toen al dat ik samen met misschien nog tien andere vrouwen de uitzondering was op een metalconcert. Ook hier: wellicht slechts een kwart van de bezoekers waren vrouwen. Daarvan was zeker driekwart nogal extreem gekleed en ik voelde me raar met mijn normaal bruin haar. Stijlvoorschrift bleek ofwel pikzwart of roze of blauw of groen. Panty’s met gaten zijn ook nog altijd erg in. Meestal was ik te verbouwereerd of te traag om foto’s te nemen, mijn excuses.

W van Within Temptation. Net zoals Epica en Butcher Babies een hardrockband met een vrouw aan de microfoon. Op de radio klinkt Within Temptation meestal wel lekker, Sharon kan een keel openzetten en het klinkt altijd zuiver, dus ik was erg benieuwd om ze live te zien. Viel dat even tegen zeg. Nu en dan waren stukken virtueel gezongen door een andere zangeres, en dat kwam raar over, je bent aan het zoeken op het podium “waar is ze, waar staat die?”. Sharon moest af en toe een keelspray gebruiken en je hoorde het, vooral in het begin, dat haar stem niet zo optimaal als anders was. Beetje zwak.

Z van Zwart. Nu heb ik behoorlijk wat zwart in mijn kleerkast hangen, ik ben tegendraads geweest en ging in het grijs. Met een paars t-shirt. Iedereen had blijkbaar afgesproken om iets zwarts aan te doen en dan nog liefst een bandshirt of een trui van Graspop zelf. Met zijn duizenden liepen ze zo rond, en gingen volledig op in de massa.

2015-06-21 17.49.57-1Vooral vanuit de lucht viel het op dat de wei zwart van het volk zag. 🙂

Veel plezier aan iedereen die nog andere festivals gepland heeft (of nu op Werchter zit) en sorry voor de niet-festivalfan, de volgende blog zal weer over iets anders gaan. Tot het tijd is voor Dranouter natuurlijk, hihi!

14 comments

  1. The scorpions, OMG!!!! Mijn dochter en mijn man waren daar. Strak in het uniform. Met gewoon haar omdat blauw niet mag van de mama voorlopig. Mijn man in het uniform van de security. Het ziet er super leuk uit. Jammer dat je thomas niet hebt kunnen plezieren met anale verhalen 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Toffe blogs zo over Graspop. Het heeft me nog wel niet overtuigd om er volgend jaar naar toe te trekken hoewel ik van elke groep wel iets ken. En ja, “Still loving you” van The Scorpions is wel echt de max hé !

    Like

  3. Dranouter zou ik nu nog wel eens willen beleven.
    Die toiletten zijn een ferme verbetering lijkt me, op Werchter hebben ze daar ook inspanning voor geleverd naar ik las

    Like

Geef een reactie

