Tiny’s Graspop abc (deel 1)

Omdat er zoveel te vertellen valt over mijn weekend op Graspop, heb ik er een abc van gemaakt. Voor diegenen die op een andere planeet leven: Graspop is een Metalfestival, gaat elk jaar eind juni door in Dessel en ik ging er met mijn lief naartoe, vooral omdat hij een nog grotere fan is van de ‘iets zwaardere muziek’ dan ik. Maar ik heb me super geamuseerd!

A van Akoestische set.

In het Classic Rock Café op Graspop kon je gezellig iets drinken terwijl ze vooral Classic Rock draaiden, maar op zaterdag en zondag hadden ze ook een akoestische set. Ik ben me momenteel nog suf aan het zoeken naar de naam van de band die we daar zagen. Aangezien het een verrassingsset was, stond die niet op de lijst…2015-06-20 16.47.19

B van Belgian Beer Bar

2015-06-19 18.44.10

Heel veel keuze was er niet, maar toch Leffe, Duvel en Hoegaarden. Al was het veel te duur… Zie ook Geld.


2015-06-19 18.44.37C van Crowdsurfen.

Als je nog niet wist wat dat was: De “crowdsurfer” wordt doorgegeven boven de hoofden van de toeschouwers waarbij de dragers het gewicht van de surfer dragen. (Wikipedia) Er schijnt voor het eerst melding van gemaakt te zijn tijdens een Iggy Pop concert in 1970. Eigenlijk is het verboden, al werd het op Graspop oogluikend toegelaten. Er stond ook telkens een hoop security vooraan om de crowdsurfers op te vangen.

crowdsurfen

D van Ducks of Trash

Veel festivals recycleren bekertjes, zelfs op gewone stadsfestivalletjes zie je vaak kindjes met hopen bekers, waar ze dan in ruil ofwel dranktickets of snoep of soms geld krijgen. Idem op Graspop, maar dan iets anders. Als je 20 lege bekers naar het recyclepunt bracht, kreeg je een bonnetje om… eendjes te gaan vissen bij de Ducks of trash. Altijd prijs: ofwel een gadget, of een kaartje voor de botsauto’s of het reuzenrad,… Dus ja, ikke ook bekertjes inzamelen, resultaat: zie bij de R van Reuzenrad.

2015-06-18 18.19.03 2015-06-19 17.24.28

E van Epica, de eerste band die we zagen toen we vrijdag aankwamen op het plein. Een vriend van mij, vaste Graspopganger, is hier grote fan van en ik kende ze dus alleen van naam. Nu dus ook in ’t echt. Een vrouw in de frontlinie, zie ook Vrouwen en Within Temptation.

epica

Foto Wouter Van Vaerenbergh

F van frietjes. Typisch festivaleten natuurlijk, al hadden ze ook wraps, veggie, wok, poffertjes, churros, chickenwings, fruit, noem maar op…

G van geld. Even opsommen, een combiticket voor vier dagen kost 185€, drank- en eetbonnen 2,35€ in voorverkoop en 2,50€ ter plaatse. Dus ja, da’s 2,50 voor een cola of een pint, en 5€ voor een bak friet met saus. Camping is gratis, parking is gratis, wc’s zijn gratis. Wij kochten een broodje langs de weg er naar toe en smokkelden dat mee naar binnen. En een stukje overtollig festivalbandje leverden we in bij Win for life, kregen krasloten en wonnen als bij wonder 6€ en een zonnebril. Woehoe!

H van hoogtevrees. Zie ook reuzenrad… Ik wou zo graag op dat ding om mooie foto’s te maken, maar toen ik er eenmaal op zat, besefte ik pas dat ik hoogtevrees had en eigenlijk bijna in mijn broek deed van angst. Mijn lief, die een romantisch momentje had verwacht, bleef ook op zijn honger zitten – en lachte zich een breuk.

I van Ice-T.

2015-06-18 20.35.13

Let op de Barbie-vlag: vond ik wel een leuke tegenstelling. Hij hing vast aan een rolstoel, die persoon zat ook lekker in het midden.

Ice-T is een bekende rapper die al sinds 1990 frontman is van de band Bodycount. Not my style en die mannen zien er reuze gevaarlijk uit, praten en zingen ook zo, maar zijn eigenlijk peperkoeken hartjes. Er stond een gastje van een jaar of vijftien vooraan, en Ice-T vond dat zo cool en droeg zijn volgende song op aan iedereen die ooit gepest werd.

J van Jubileum-editie.

In het jaar dat mijn zoon werd geboren, 1996, was de eerste editie van Graspop Metal Meeting een feit. Nu zitten ze al hun twintigste jaar en gingen de Graspopjubileum-tshirts, -truien en -jassen als zoete broodjes de deur uit. Graspop als naam bestaat al sinds 1986, toen het nog een familiefestival was. In 1995 traden Joe Cocker en de Simple Minds er op. Door de overdaad aan festivals werd dit té weinig bezocht en gooiden ze het sindsdien over een andere boeg: heavy metal, hard rock, punk rock, en al wat daar enigszins op lijkt.

K van KISS. De glamrockband uit de jaren zeventig spreekt nog steeds tot de verbeelding. De song I was made for loving you is een anthem geworden, maar verder zijn het gewone oudere mannen in fancy kostuums met een laag make-up. Ze speelden niet voortreffelijk en de zang was soms abominabel, maar de show stond er wel. Veel vuurwerk en special effects, voor de grote massa.

2015-06-18 23.32.57

Nog een beetje geduld voor deel 2… 🙂

17 comments

  1. Als je me nu wil straffen moet je me naar een festival sturen, ik heb er nooit de fun van ingezien en elk jaar denk ik, blij dat ik niet moet gaan 😉 en kamperen, dat is echt een grote straf voor Carrie 🙂 🙂

    Like

  2. Op zich heb ik niets tegen festivals maar Metal is aan mij niet besteed, een vleugje hardrock kan wel, af en toe. Dat van die beker-recycling vind ik wel goed gevonden: het roept blijkbaar het kind terug op bij velen 🙂

    Like

  3. naar Dessel ben ik nog nooit geweest. Vorig jaar was het een fantastisch programma (voor mij toch), maar zo’n festival gaat vlug in de kleren zitten hé. En voor ouwe venten als ik is dat niet zo evident meer. Geef mij maar een optreden in een zaal… 😉

    Like

Geef een reactie

