Tiny gaat geocachen

Wandelen! De ideale lichaamsbeweging voor iedereen in alle soorten, maten en leeftijden. Alleen… het is zo saai. Tot je geocaching ontdekt! Je kan dit overal doen, het enige wat je nodig hebt, is een gps (of een smartphone met de app). Bekijk even dit gekke filmpje met de korte uitleg:

Ik vond wandelen altijd stom, tenzij ik een doel heb. En dit is ideaal: je stippelt vooraf een beetje een route uit, want vaak liggen geocaches in een serie, zodat je bijvoorbeeld een wandeling van 8 km doet en je ondertussen een stuk of 18 caches zoekt. Zo eentje deden wij vorige zondag in Moorslede.

Jaja, achter den hoek, bij wijze van spreken. Kijk even op de Geoaching-kaart, geef je eigen locatie in, of bijvoorbeeld je reisbestemming, en je zult ontdekken dat overal ter wereld verborgen doosjes liggen. Ongelofelijk!

Schermafdruk 2015-06-03 10.08.34

Afgelopen zondag goot het water, was het vliegende storm en waaiende wind, maar mijn lief lachte mijn excuses weg en zette mijn wandelschoenen, regenjas en pet klaar. We keken op de website waar we een leuke serie vonden, die niet te ver was, ik gaf ze in op mijn iPhone in de Geocaching App en bewaarde ze offline. Zo kan ik mijn 3G uitzetten en batterijgebruik sparen.

2015-05-31 16.20.40            2015-05-31 16.58.19

Het kompas geeft aan welke richting je uit moet. Het was een redelijk makkelijke serie, ze volgde het Koekuit-wandelpad.

2015-05-31 15.59.59

Hier waren de meeste wegen gewoon asfalt, maar vaak kom je op bosweggetjes terecht, in de Ardennen of in het buitenland zit je vaak uren van de bewoonde wereld, maar dat is voor sommigen net het leuke. Je komt op plaatsen waar je anders nooit zou gaan wandelen. En je ziet eens wat!

2015-05-31 16.00.50

Ideaal om met kinderen te doen, vanaf een jaar of drie. Laat ze mee kijken op het kompas, om de weg te zoeken, en als je ongeveer op de plaats bent waar de cache zou moeten liggen, kan het zoeken beginnen. Die caches kunnen kleine doosjes zijn, maar ook grotere dozen, bijvoorbeeld verstopt onder een steen, in een holle boomstam, of kleine mini-containertjes die met een draadje ergens aan bevestigd zijn.

2015-05-31 16.11.51 2015-05-31 16.19.07

Eenmaal je er eentje hebt gevonden, schrijf je je Geocache-naam in het logboekje, dat vaak erg klein is, dus klein schrijven is een kunst op zich… Sommigen maken ook stempeltjes of stickertjes die ze hiervoor gebruiken.

2015-05-31 17.45.32

Nee, onze naam staat hier nog niet tussen 😉

Het is de bedoeling dat je dit een beetje onopgemerkt doet, mensen die niets weten over Geocaching vinden het soms maar een raar zicht, als je op bepaalde plaatsen ineens in een haag of een boom staat te snuffelen. “Nee, de kaboutertjes zijn niet thuis vandaag”, is een opmerking die we al eens hoorden.

2015-05-31 17.00.09 2015-05-31 16.18.52-1

Het is dan beter dat je wacht tot je wat privacy hebt, want het is niet de bedoeling dat de ‘muggles’ (onwetenden, cfr Harry Potter) ook de cache weten te vinden. Vertel dus aan je kinderen dat het allemaal geheime schatten zijn, dat ze het niet mogen doorvertellen aan andere kindjes…. Spannend!! 🙂

Soms zijn er grotere dozen waar er ‘goodies’ inzitten, kleine speeltjes of reizende geocaches, die je dan kan meenemen en ergens anders weer kan instoppen.

2013-07-13 17.12.53 2013-07-13 17.13.48

Deze schattige Babushka vonden we niet in Moorslede, maar in Zwitserland!

Heb je nog vragen, wil je er aan beginnen maar snap je er nog niet veel van, laat mij gerust iets weten, ik help je wel op weg.

Zijn er nog geocachers onder de lezers? Ik ben benieuwd! En als je het zelf gaat uitproberen, hoor ik het graag, veel plezier!

18 comments

  1. Ik durf zo wedden dat ik zelfs met kompas en aanwijzingen die dingen nog niet zou vinden … maar het lijkt me inderdaad wel leuk en alleszins beter dan een hele zondagnamiddag in de zetel hangen (wat ik deed zondag)

    Like

  2. Wij hebben een keer ge-Geocoacht 😉 bij ons in de buurt. Een wandeling op een terrein zonder paden, echt een aanrader. Alleen hebben we de “schat” nooit kunnen vinden. We kwamen bij een boom uit met zoveel holtes, wortels en dikke takken…Het werd al donker en verder zoeken was hopeloos. Volgende keer verder!
    groetjes Kakel

    Like

  3. Wij geocachen ook, al 2,5 jaar, al 1400 caches gevonden. De koekuit reeks hebben we ook al gedaan. Wij geocachen al fietsend. Verleden week met het event in Ardooie zijn daar toffe reeksen bijgekomen 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

