Tiny komt thuis en is niet blij.

Toen ik in de auto op weg naar huis nadacht, wat ik allemaal zou schrijven over de afgelopen vakantie, was de rit Wevelgem-Brugge te kort. Zoveel indrukken, zoveel inspiratie, heerlijk.

Ik reed de straat nog maar in en mijn humeur zakte al. De vuilniszak stond buiten. Het is Pinkstermaandag en de vuilnismannen zijn op dinsdag geweest, dus dat ding stond er al zes dagen (duidelijk te laat buiten gezet). Eenmaal binnen, met pak en zak en was en tas, neem ik de vuilniszak terug mee naar binnen, en natuurlijk scheurt die. Kattenbakzand all over the place.

Ik doe de deur open van de woonkamer, en overzie de schade. Kattenplasjes her en der, de afwas van een paar dagen staat lekker smerig te wezen op het aanrecht, de katten hebben geen eten en geen drinken, mijn zoon is spoorloos. In zijn kamer brandt het licht nog, er liggen overal hopen kattenhaar en stof, zes lege colaflessen, een hoop Monsterblikken en de computer staat werkloos aan.

Tien minuten later komt hij terug binnen gewandeld op zijn dooie gemakje, duidelijk niet gewassen en met nog steeds dezelfde kleren van vorige week. Moeder Tiny vliegt hem niet meteen in de armen en een knuffel heb ik al niet meer gekregen sinds hij vijf was of zo. Het is sterker dan mezelf en ik begin meteen te brullen over wat er allemaal verkeerd is gelopen. Over hoe “leuk” het is om thuis te komen na een weekje weg en meteen te mogen schoonmaken.

Ondertussen had ik zijn laptop verstopt, die kreeg hij pas terug als alles was opgeruimd.

Ja, hij had gedoucht (eergisteren) en ja, hij had gestofzuigd en één keer afgewassen. Hij had vandaag nog niet gegeten (het was al 15u) en zijn vriend kwam langs. De vriend heeft dan samen met hem de afwas gedaan, ocharme.

Sorry. Jullie hadden een mooi verslag van mijn reis verwacht, vol zonnige foto’s en grappige anekdotes. Die komen nog, beloofd. Maar dit moest er eerst even uit. Vooral na het artikel wat gisteren in Charlie Magazine stond: ‘Zet jij je kind in de online etalage?‘ Ik kon het niet laten om een reactie te schrijven.

Néé, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn, wie hier regelmatig komt meelezen, heeft dat al lang door. En néé, ik wil het niet verbloemen. Ik zou niets liever willen dan positieve stimulerende en juichende verhalen te bloggen over mijn stoere achttienjarige. Op Facebook word ik soms misselijk van de enthousiaste en om applaus roepende statussen.

En ik weet dat er véél meer gelijkgestemden zijn. De laatste maanden kom ik regelmatig mensen, kennissen tegen, die me op mijn schouder komen kloppen en zeggen: “Ik begrijp je. Ik herken het.” En dat doet zo’n deugd. Alleen schrijft niet iedereen daar over. Maar Ianka Fleerackers, schrijfster van het bewuste artikel, heeft wel een paar blogs in te halen, er zijn een hoop blogmama’s van tieners waar het ook niet allemaal peis en vree is. Ach, misschien moet ik niet zo zeuren. Dat mag je ook gerust zeggen: hij drinkt geen alcohol, hij rookt niet, smoort niet en is lief voor zijn opa en oma.

Voilà, ’t is er uit. Mijn hart gelucht, mijn valies uitgepakt. Volgende keer mooie foto’s en blije verhalen.  Cocktail anyone?

Voorproefje...

Voorproefje…

26 comments

      1. Komt goed hoor… 18 jaar is niet de leeftijd om de afwas gedaan te hebben als jullie terug komen… Ook wij gaan dat morgen meemaken 🙂

        Like

  1. Ik kan me inbeelden dat je lichtelijk ontplofte toen je thuis kwam…

    Ianka Fleerackers, die ken ik nog van vroeger. Hoe mensen ouder worden en veranderen en zelf kinderen hebben…

    Like

  2. Hier zou het ook niet rustig verlopen… Potvolkoffie…
    Hoop dat je ondertussen alles weer naar jouw hand hebt en dat zoonlief beseft dat hij dat geen twee keer moet riskeren.

    Like

  3. Mocht ik dat tegenkomen, ik denk dat heel het dorp me zou kunnen horen roepen … Hoe hard balen is dat zeg ! Om van de teleurstelling nog maar te zwijgen …
    Ik heb net dat stukje over de kerstexamens gelezen, hoe herkenbaar en hoe machteloos kan een moeder zich voelen als het toch niet tot resultaten leidt. Been there, done that, hier hoop ik dat de jongste op zijn minst een B-attest haalt (klinkt niet ambitieus, ik weet het) want anders moet ze op haar nieuwe school haar jaar overdoen en wetende dat je maar een middelbaar diploma hebt na het 7° jaar in het beroeps, zou dan maken dat ze al 20 jaar zal zijn tegen dan.

    Like

  4. Ik zou totaal overstuur zijn, Tiny, dus ik begrijp je heel goed.
    En nu ga ik de keuken opruimen. De babyzoon heeft een kans gezien om alle bouillonblokjes die in huis waren uit de doosjes en verpakkingen te peuteren en te verspreiden, all over the place.

    Like

  5. Jee, wat vervelend voor je. Ik vind het heel goed van je dat je je zo open uitspreekt. En niet dat je waarschijnlijk iets aan hebt, maar ik lees in het werk van Eveline Crone over het puberbrein waar van alles mee gebeurt door amygdala en melatonine. Je puber zou best wel eens een gigantisch slaapgebrek kunnen hebben zodat hij in een continue jetlag verkeert. Niet dat dat hem ontslaat van de plicht goed voor zijn huis, zijn kat en zijn moeder te zorgen.

    Like

  6. dat kan eens deugd doen hé, zo eens lekker alles van je afschrijven. Het is ook om met je kop tegen de muur te slaan. Maar echt, als hij geen drugs gebruikt, niet drinkt of smoort komt het volgens mij met de rest ooit ook wel goed. Maar ondertussen natuurlijk, courage

    Like

  7. Allez.. ik dacht .. chance dat ik weet dat het over de zoon gaat. Had dit over de partner geweest, ik had geroepen Dumpen die handel ! 🙂 Ik zou bij mijn vriendinnen te horen krijgen: ge hebt te grote verwachtingen, daar ligt het probleem. Jammer dat het zo werkt maar af en toe moet ge goe van uwen tak maken om respect te krijgen. En man daar kruipt energie in ! Volhouden.. dat rendeert op termijn ! Misschien moesten wij eens wat dramatisch’er in tranen uit barsten ?? 🙂 🙂

    Like

  8. Als wij alleen thuis waren zorgden we ervoor dat alles spik en span was… Nu ja wij waren meisjes, dat ligt daar anders, denk ik. Ik verwijs nog eens naar het lief die liever in een stort woont en den afwas een week laat staan als hij daar de kans toe krijgt. Echt waar. In de bureau (waar hij nu al een week fulltime aan het studeren is) kan je nog net binnen en zijn laptop onderscheiden tussen het afval en de vuile borden. Alsof hij terug 18 is. Ik mag er niet aan denken hoe ons hele huis eruit zou zien als ik eens een week weg zou zijn 🙂 Maar bon een zoon is natuurlijk anders dan een partner. Goed dat ’t van je afgeschreven is en nu keihard genieten van je welverdiende vakantie!!

    Like

  9. Ik herken mijn eigen gedrag. Van heel lang geleden. Mijn ouders kwamen altijd TE VROEG thuis van een weekend waarbij mijn broer en ik mochten thuisblijven. We namen het ons wel voor om de boel op te ruimen maar de sukkels (ik bedoel dat lief hoor) kwamen TE VROEG thuis. Weg dus goede voornemens. Ruzie in de tent. En de geschiedenis herhaalde zich met onze zoon. Hahaha. Zijn kinderen zijn nog veel te jong maar ik durf er iets om te verwedden dat deze geschiedenis zich met mijn kleinkinderen zal herhalen. ’t Komt goed 🙂

    Like

  10. Wij zijn daar redelijk relaxed in.. of moet ik zeggen “ik ben daar..” 🙂 Grappig was dat Middelste uitriep dat het stofzuigen onbegonnen werk was: overal waar hij net geweest was, zag hij terug stof liggen. Maar hij had het wel gedaan, de dag voor onze thuiskomst 🙂 En de hond en de kippen leefden ook nog, godzijdank..

    Like

  11. Kan me zo goed indenken dat je dan niet blij thuiskomt! Er staat me wellicht nog heel wat te wachten over een jaar of tig, maar voor nu hoop ik maar mee te groeien met omgaan met grotere problemen naar gelang mijn dochtertje groter wordt. Leuk dat je mij hebt gevonden, nu kan ik jouw verhalen gaan volgen! 😉

    Like

Geef een reactie

