Tiny zoekt schrijvers (m/v) voor Fleur

Beste schrijvers allerhande,

een vriendinnetje van mij is bezig met haar master Illustratie aan de Kunstacademie in Gent. Momenteel is ze bezig met haar masterproject. Deze gaat over de persoonlijke visie die ieder mens heeft op een kunstwerk. Als je een schilderij toont aan een groep van 20 man, dan is de kans groot dat iedereen daar een andere visie over heeft.

Omdat ze dit een interessant gegeven vindt, wil ze dat principe toepassen op haar eigen prenten. Ze zou jullie willen vragen om hier iets over te vertellen. Je mag kiezen welke. De illustraties zijn nog niet af, het zijn dus ruwe schetsen, zegt ze zelf. Ik vind ze al behoorlijk representatief, maar ja, wie ben ik?

De deadline is 25 mei. Het hoeft geen verhaal met een plot te zijn (al mag dat wel), het mag ook een beschrijving zijn, het is volledig vrij. Alle tekstjes zouden minimum 180 woorden en maximum 700 woorden lang moeten zijn.

Uit ervaring weet ik dat bloggers soms even zonder inspiratie zitten, dus misschien is dit wel iets verfrissends. Zelf maakte ik ook iets. Je kan het hieronder lezen. Het slaat op deze illustratie:

verzinnebeeld1

Onderaan zet ik de andere prenten. Wil je meedoen, dan mag je de prent die je uitkiest, kopiëren op je blog, en er dus iets bij schrijven. Maar stuur dan je verhaaltje ook even door naar Fleur: Natuurlijk kunnen niet-bloggers ook meedoen. Zet eventueel je verhaal hier onder, of stuur het rechtstreeks naar fleur16_17@hotmail.com

Natuurlijk mag je ook een ander verhaal schrijven bij de illustratie die ik had uitgekozen.

Alvast bedankt!


Lieve Tiny,

hier zit ik dan, op mijn appartementje in Brighton. Je oude moeder heeft het eindelijk voor elkaar. Het is een hele onderneming geweest om onze Bruce hier te krijgen. Ik moest door een hoop papierwerk, en hij ging verplicht een paar dagen in quarantaine. Maar maandag mocht ik hem ophalen bij de politie en zijn we eindelijk weer samen. 

De kamers zijn schoon, niet zo heel ver van het strand en vooral rustig. Dat heb ik wel nodig na alles wat we hebben meegemaakt. Het is zo’n hectische tijd geweest, dat hoef ik je niet te vertellen.

Ik weet nog niet wat voor andere mensen hier wonen, tot nu toe zag ik alleen maar de landlady, Mildred. Een naam die perfect bij haar past. Ze is een jaar of tien ouder dan ik, en lijkt een beetje op Hyancinth Bucket, weet je nog wel, van die oude serie die we zo vaak samen hebben bekeken. Zij woont op het gelijkvloers en ik dus op twee hoog. Gelukkig is er een lift, want trappen kan ik echt niet meer op. 

Toch probeer ik dagelijks een wandelingetje te maken. Bruce is net zo traag als ik, en blijft flink naast me wandelen. Af en toe houdt hij dan zijn koppetje schuin om naar me te kijken, alsof hij wil zeggen: „Red je het nog, oudje?”.

Gisteren zag ik toch zoiets geks. Volgens mij was het een wagen van een circus, maar die stond helemaal alleen op de dijk. Ik zag niemand in de buurt maar hoorde wel geluiden, van een beest of zo. Naast die wagen stond een kooi met een doek er over en ik denk dat daar een aap of een ander dier in zat. Ik ben er maar af gebleven en Bruce vertoonde ook weinig interesse. Gelukkig maar. Straks ga ik nog een wandelingetje maken, eens kijken of dat ding er nog staat. 

Nou meid, ik hoop dat je ondertussen ook al een beetje bent bekomen van het feest. Maak je maar geen zorgen over mij, ik red me wel alleen. Doe de groeten aan je lieve man.

Liefs, 

mam. 


verzinnebeeld6 verzinnebeeld5 verzinnebeeld4 verzinnebeeld3 verzinnebeeld2

21 comments

  1. Mooi, en een héél fijn idee. Ik kijk of ik er mee aan de slag kan, en vraag ook aan mijn Teenage Dirtbag of ze meedoet. Elke student moet zoveel mogelijk geholpen worden niet? En zeker met zo een talent!!!

    Liked by 1 persoon

  2. De man bij halte 6
    Mijnheer de Jager wacht zijn hele leven op de tram die hem naar Atlantis zal brengen. Hij is er klaar voor en alles in hem, van zijn tenen tot zijn kruin zegt dat het nu niet lang meer zal duren. Moeder heeft op haar sterfbed tegen hem gezegd dat de tram naar de Verzonken Stad bij paal 6 zal stoppen. Op een dag, als er drie wolken aan de hemel zijn, dan zal het nog precies 3 minuten en 20 seconden duren en dan zal de tram arriveren. ‘Ga daar staan jongen,’ zuchtte ze, ’op de derde maandagmorgen in mei en neem die kans. Het zal je al het geluk brengen.’ En toen zweeg ze voor eeuwig. Voor de zekerheid heeft hij zijn baan opgezegd- toch niet veel meer dan paperclipsen in een doosje doen- en oranje zwemvliezen aangetrokken. In het zand heeft hij sporen gevonden van een tram, die uit zee zou komen en naar zee zou leiden. Het zand is zacht en warm en is er verder niemand. De halte is niet voorzien van een dienstregeling. Had wel handig geweest. Hij vroeg zich af hoeveel het zou kosten. Voor de zekerheid heeft hij al zijn spaargeld, dat in een grote wollen sok onder zijn bed lag, in een koffertje gedaan. Maar misschien betalen ze daar beneden wel met schelpen. Hij heeft een groen kostuum aangetrokken. Daar heeft hij nog eens mee langs de deuren gelopen om plastic zee-egels te verkopen. Drie wolken verschijnen in de lucht. Mijnheer de Jager kijkt op zijn horloge. Waar blijft de derde wolk? Drie minuten en 20 seconden. De zee wijkt. Het water komt omhoog. Een roestige bak met wielen glijdt op het zand. Overal alg, zeewier, botten van omgekomen zeelieden, en een smerige lucht uit het diepste der diepten. ‘Stap in!’ De zoete stem van een zeemeermin? Een mooie vrouw, ze wenkt. De lichten van de tram gaan aan. Hij stapt in. De tram klingelt en knarst achteruit het zoute gewelf van de oceaan in. Eindelijk, daar gaat hij! Maar als ze onder zijn en hij zich gelukkig waant, zakt zijn hart. Op het bord boven zijn hoofd leest hij de dag van de week: zondag.

    Liked by 3 people

  3. Bentenge: Je mag jezelf niet vergelijken met anderen! Doe ik ook altijd en dat is nooit goed…
    Ik moet 50 verhaaltjes verzamelen (10 illustraties, 5 verhalen per illustratie), dus alle verhalen zijn welkom, en ik ben zeker dat dat van jou ook heel leuk was! 🙂 Allemaal heel erg bedankt dat jullie al de moeite willen doen om iets te proberen schrijven trouwens! Ik ben jullie enorm dankbaar! 🙂

    Fleur

    Like

    1. Waw, weeral zo’n mooitje! Héél erg bedankt Myriam!
      Er zal een tentoonstelling plaatsvinden (in de KASK in Gent) die start op 24 juni waar alle werken van de masterstudenten zullen te zien zijn. De einddatum van de tentoonstelling is nog niet duidelijk (Kunstscholen…ik citeer onze mastercoördinator: “Een dikke week”) maar ik houd sowieso iedereen die een verhaaltje geschreven heeft op de hoogte! Ik zal waarschijnlijk na de tentoonstelling een blog aanmaken waar ik alle afgewerkte illustraties op zal posten samen met de verhalen (waarvoor ik wel jullie toestemming zal vragen natuurlijk!).

      Liked by 1 persoon

      1. Die heb je al hoor, die toestemming. En wij wonen in Gent, dus ik zal graag eens komen kijken naar je werk!!! Hele mooie illustraties trouwens!!

        Like

    1. Dankjewel Koen! De deadline is wel 25 mei, dus al heel dichtbij… Ik zeg het maar want zou niet willen dat je na die datum nog iets schrijft en ik het dan niet kan gebruiken. Zou zonde van je tijd en moeite zijn!

      Like

Geef een reactie

