Tiny in Nederland (deel 2)

Toen ik zestien was, ging ik met mijn ouders naar Amsterdam. Op een of andere manier voelde ik mij daar meteen thuis. Heel gek, maar het leek wel of ik er al eerder had gewoond, ik wist zo snel de weg, intuïtief. Wat me toen ook al meteen opviel, waren de mannen (toen: de jongens!), overal waar ik liep, zag ik erg aantrekkelijke exemplaren.

Intussen ben ik al een keer of tien in Amsterdam geweest, heel vaak met Couchsurfing. Ik rookte er mijn eerste jointje, ik liet er mijn eerste tattoo zetten, ik zag er mijn eerste Gay Pride,… Ja, er valt altijd wel wat te beleven.

Deze keer ben ik er terug, met mijn vriendin uit Wormer gaan we een dagje naar Amsterdam. Ik loop er welgeteld twee minuten en zie al drie erg mooie mannen. Wat is dat toch?? Eventjes denk ik om een projectje te starten en foto’s van die mannen te nemen, met de openingszin: “Dag mijnheer, ik heb een blog, getiteld “De mooiste mannen van Nederland”, mag ik even een foto van u nemen?”. Maar ach, ik heb al een hele mooie man thuis zitten, en er is nog zoveel te beleven in Amsterdam…

DSC_0054 DSC_0037DSC_0043  DSC_0060

We gaan eerst maar even naar de OBA: de nieuwe Openbare Bibliotheek van Amsterdam, zeven verdiepingen vol: boeken, muziek, films, bladmuziek, een radiostation, theater en restaurant met dakterras. Je kan er ook gewoon binnenlopen, en genieten van het uitzicht zonder één cent uit te geven. Het toilet bezoeken kost wel 20 cent. 🙂

DSC_0073

DSC_0076

Ik schreef al eens eerder over bagels en at ze toen in Brugge, maar niets kan tippen aan de heerlijkheden van Bagels & Beans. In Amsterdam hebben ze maar liefst 22 vestigingen! Wij aten de Bageltapa’s, 6,15€ per persoon, met een kaneel/rozijn bagel. Als je in Nederland bent, zoek dan even op hun website waar er eentje is, je zal het je niet beklagen.

Daarna wandelden we wat rond in de rosse buurt, gingen ook even binnen bij de Boeddhistische tempel aan de Zeedijk.

DSC_0063

Omdat wij al wat ouder zijn 😉 moeten we af en toe eens gaan zitten, rugpijn voorkomen, snap je. En naar het toilet gaan. En dan drink je eens een koffietje en eet je een appeltaartje met slagroom, lekker in de zon op het terras. DSC_0081

Er zijn een hoop leuke kroegjes en cafeetjes met leuke namen en terrasjes met prachtig uitzicht.

DSC_0080 DSC_0083

We kunnen ook gewoon de toerist uithangen.

DSC_0088 DSC_0099

Mensjes kijken op het Museumplein…

DSC_0122 DSC_0129

Genieten van de mooie grachten en even dromen dat je in Amsterdam zou wonen. Toch maar even kijken wat ze zo ongeveer vragen van huurprijs. Slikken.

DSC_0139 DSC_0141

Zal ik even een foto maken van jou tussen de Rembrandtjes, vroeg mijn vriendin? Nou nee, doe maar niet.  Leest u deze blog in gedachten ook met een Hollands accent? Ik wel. Over mijn afwijking van Hollands praten met de Hollanders, Limburgs met de Limburgers en Brits met de Britten, heb ik het wel een andere keer.

DSC_0138

Weet je wat, we gaan gezellig aperitieven. Al kennen ze in Nederland dat gebruik niet echt. Na het werk even naborrelen, ja, met een pilsje er bij. Okee, mijn alternatief is een lekker wijntje op het terras van café Hoppe aan het Spui.

DSC_0137

In de trein terug naar Wormerveer hebben we ons niet verveeld. Een jonge knaap onderhield ons vol animo over zijn afkomst (Indonesisch/Hindoestaans/Nederlands), over zijn dochtertje van twee (dat hij vijf maand per jaar moet missen), over zijn werk in de Cleaning business (nu weten we precies hoe de afvalcontainers die je op straat ziet, professioneel worden schoongemaakt), over de Nederlandse politiek, en bijna ook nog over de verschillende energieleveranciers in Nederland. En dat allemaal op een kwartier tijd. Spraakwaterval.

Morgen maar een dagje uitrusten, ’t is Hemelvaart. 🙂

13 comments

  1. Hier ook een zwak voor Nederlandse mannen. Wat groter, vaak wat knapper, wet meer rechtuit, wat humor, dat leuke accent en Nederlanders stralen toch vaak wat meer zelfvertrouwen uit. En de Nederlandse mannen die ik ken hebben wat meer ‘karakter’ en denken wat groter. Zou er een datingsite bestaan voor Belgische vrouwen die zo’n exemplaar willen? 🙂

    Like

  2. Heerlijk hé Amsterdam. Heb jij dat nou ook dat je meteen het accent overneemt van de plaats waar je bent? Ik ook, blij dat ik nog iemand gevonden heb met deze ‘afwijking’. Nederlandse mannen, tja 😉

    Liked by 2 people

  3. Hallo Tiny,
    Via Narda kom ik even op jouw blog kijken. Ik val met mijn neus in de boter met je Amsterdam reportage. Alhoewel dat als Rotterdammer een beetje “zeer” doet 😉 Je schrijft leuk! Ik kom beslist terug om je te lezen!
    Groetjes kakel

    Like

  4. En er zijn nog zoveel andere mooie plekken in Amsterdam, je kunt nog jaren voort met ontdekken. Ik noem uit mijn hoofd: de haarlemmerstraat, het prinseneiland, de jordaan, rivierenbuurt en tegenwoordig ook de hallen in de ten cate buurt (west).En een bezoekje aan Eye(filmmuseum) aan de andere kant is ook de moeite waard. Op zo’n stad raak je nooit uitgekeken. Cafe casablanca op de zeedijk, wat heb ik daar gelachen.

    Like

Geef een reactie

