Tiny praat met een toerist #2

In oktober deed ik een babbeltje op de Burg met een koppel uit Manchester. Mijn idee was toen om hier een serie van te maken, maar het was er nog altijd niet van gekomen.

Ondertussen zijn we een paar maand verder, de zon is van de partij en ik besluit weer eens Brugge te verkennen met mijn fototoestel in de aanslag. Om ze niet te bang te maken, vertel ik dat ik een student fotografie ben (niet gelogen!) en dat ik een reportage maak over toeristen in Brugge (ook niet echt gelogen!).

Deze keer sprak ik iemand aan die net een foto nam van een gevel in de Steenstraat. Hij stond alleen en was ook alleen. Op mijn vraag of hij Engels sprak en een toerist was, kreeg ik meteen een ‘Yes’ en een glimlach.

DSC_0579
Jasiu, zo heet hij. Het is een Poolse naam maar hij is geboren en getogen in New York (waaauw) en studeert daar kunstgeschiedenis. Hij was een weekje bij vrienden in Engeland en besloot om even twee dagen naar Brugge te gaan, dat stond al lang op zijn lijstje
Het leukste om te doen in Brugge vindt hij “walking in the streets”. Gewoon verloren lopen en rondkijken naar de gebouwen, hij vindt de architectuur prachtig. Spreek hem eens tegen.

Hij logeerde in een B&B in de Ridderstraat, na een beetje zoeken blijkt het om Zenasni te gaan en hij was er erg tevreden over.

Wat hij zo opmerkelijk vindt aan Brugge, en Vlaanderen in het algemeen, is dat de meeste mensen gewoon zo makkelijk drie talen spreken. Alsof het niets is. En daar heeft hij een punt hรฉ. De meesten onder ons kunnen een aardig mondje Engels of Frans, vaak nog een paar woorden Duits en heel wat jonge mensen doen er nog eens Spaans of Italiaans bovenop. De gemiddelde Amerikaan spreekt รฉรฉn taal, met een beetje geluk nog een klein beetje Spaans of Frans en daar houdt het mee op.

Het was een toffe gast, hij wenste me veel succes met mijn project en zal zeker nog eens terugkeren naar Brugge. Voila, de toon was gezet.

Volgende keer zal ik ze wel vragen de zonnebril even af te zetten… ๐Ÿ™‚

12 comments

  1. Heel tof idee Tiny. Lijkt me bijzonder boeiend om zo iemand te ontmoeten. Je had hem ook wel effe moeten doorverwijzen naar Gent, want tenslotte is dat de mooiste stad van Belgiรซ hรฉ? (LOL :))

    Like

  2. De blauwe kleur van St.Salvator vind ik speciaal. Gebruikte je daarvoor een filter of zo??
    Ik ken die gast :), het is gewoon Luc Bracke, de zoon van bakker Bracke uit de Smedenstraat! Je hebt je iets laten wijsmaken :p !!!
    (en, psst, onder ons, wat zegt die Myriam hierboven? Gent mooier dan Brugge? Pfft…)

    Like

  3. Och zwijgt, mijn foto was overbelicht, heb nog een paar verwoede pogingen gedaan om het te verbeteren ten nadele van de toren, maar ach, ’t is de voorgrond die telt.
    Luc Bracke had wel een schoon accentje, moet ik zeggen! ๐Ÿ˜‰

    Like

Geef een reactie

