Tiny eet een ijsje van Da Vinci in Brugge

Wow! Het is vrijdagnamiddag, ik ben vrij, het zonnetje schijnt en ik ben in Brugge. Wat doe je dan? Een ijsje eten natuurlijk. Mijn idee om te bloggen over Da Vinci is al zo oud als de straat, maar ik vind – met dit weer – dat het er nu maar eens echt van moet komen. Terwijl ik volop foto’s neem ter plekke, mag ik meteen mee tot achter de bar om zo beter te kunnen fotograferen en ik vertel dat het voor mijn blog is. Ha, leuk, reageert de toffe ijsverkoper. Als ik weer wil verder lopen, roept hij me na en zegt hij dat ik een gratis ijsje krijg aangeboden van de chef. Whaaaaat? Mijn eerste gratis dingetje omdat ik blog en het is dan nog een ijsje van Da Vinci!!! Mijn dag kan niet meer stuk.

DSC_0639Het succesverhaal begint al 20 jaar geleden: de Oostenrijkse Sylvia wordt verliefd op Brugge en besluit een ijsjeszaak te starten. Omdat ze bijna geen Nederlands spreekt, laat ze de mensen dan maar eens proeven van het ijs. Iets gratis mogen testen doet het altijd en hup, de reputatie was een feit. Nog steeds kun je vragen om even te proeven als je niet kan kiezen tussen de wel veertig verschillende smaken.

Elke toerist die ik spreek, krijgt van mij het advies om zéker naar Gelateria Da Vinci te gaan. Ze zijn elke dag open, en al staat er een lange rij, je wordt supersnel bediend.

DSC_0632Vaak staan er vier jonge mensen te bedienen, en zo gaat het vooruit. En altijd met de glimlach!

DSC_0646Er speelt altijd leuke muziek, vaak wat zuiders of gewoon pop, deze keer was het Madonna. Dansende ijsverkopers achter de toog, zalig om zien!

DSC_0634 DSC_0641

Je kan de ijsjes zelfs meenemen! Ja, duh, natuurlijk kun je ze meenemen, maar ik bedoel voor thuis. Net zoals je naar de frituur zou gaan…

DSC_0642 DSC_0644

Er is ook plaats om te zitten, ze hebben ook niet alleen hoorntjes en potjes maar ook veel keuze in coupes!

DSC_0636

Je vindt Da Vinci in de Geldmuntstraat, die voor het ogenblik verkeersvrij is, omdat de straat wordt vernieuwd. Om er te geraken moet je dus een beetje springen tussen de planken en de hekkens en het zand…

DSC_0622Maar je zal het je zeker niet beklagen. Er is trouwens een actie, omdat ze twintig jaar bestaan dit jaar: als je jarig bent, kun je op die dag een gratis ijsje halen! Leuk hé!

Als je Da Vinci nog niet kent, en je bent in Brugge, ga er zeker langs en zeg dat ik het gezegd heb! 🙂

8 comments

  1. O jee, memories! Ik ging daar zo vaak toen dat pas bestond. En ik nog echt jong, jong was 🙂 Ik hoor het geluid nog van die plastic lepeltjes in die bakjes. En die bollen waren zooo groot, toen.
    Goed om te weten dat dat nog bestaat. Misschien ga ik nog eens langs als ik er nog eens geraak.

    Like

Geef een reactie

