Tiny en het vergeten pareltje

Door op Spotify gewoon te luisteren naar alles wat enigszins aanleunt tegen mijn favoriete muziek, kwam ineens dit voorbij:

Even luisteren, het is geen video want er is niets te zien. Maar het is de originele versie uit 1976. Als je zoekt op Youtube vind je ook een versie van Boudewijn De Groot uit 2009, hij zingt het daar een paar noten lager. In 1976 was hij pas 32 jaar hΓ©.

Vinden jullie niet dat Boudewijn op deze foto een beetje op Menck lijkt??

Vinden jullie niet dat Boudewijn op deze foto een beetje op Menck lijkt??

En er is ook een versie te vinden, gebracht door Deus, ter gelegenheid van Boudewijn’s vijftigste verjaardag in 1994. Deze versie vind ik vreselijk, ik was eerst van plan die hier ook te posten maar het verschil is veel te groot. Als je het per se wil horen, omdat je misschien fan bent van Deus, ga er dan maar gerust naar op zoek. En vertel me dan dat ik gelijk heb. πŸ™‚

Terug naar het origineel, ik plak hieronder even de tekst integraal. Het is niΓ©t geschreven door Lennaert Nijgh, wat veel mensen denken omdat die zoveel voor Boudewijn heeft gemaakt, maar door de schrijver Gerrit Komrij. Wikipedia leert ons: “Het lied is een variant op de legende van deΒ meerminΒ (Sirenes, Lorelei). Annabelle is een meermin die zielsveel houdt van haar waterprins, maar haar meedogenloze natuur niet kan verloochenen. Ondanks haar grote liefde voor hem moet ze letterlijk zijn hart stelen. De even lieflijke als gruwelijke meermin schuilt ook nu nog in de donkerten van het water; “En nog altijd ruist de zee”.

Nog altijd ken ik het nummer uit mijn hoofd, de tekst is echt uitzonderlijk. Geniet er van.

Hij was twaalf, had rappe leden,
jongen uit de Hof van Eden.
Als hij lachte, lachten luidkeels
alle leeuweriken mee.
Met zijn blikkering van tanden,
met zijn marmerbleke handen
leek hij op een tere engel
uit een sierlijk bal masque.
Hij kon klaterhelder zingen
en zijn haar rook naar seringen.
Oh hij was een waterprins
die in zijn pak van goudlamee
was ontstegen aan de zee.

Zij was dertien, een gazelle,
en haar naam was Annabelle.
Annabelle noemden haar zowel
de hinde als het ree.
Met haar helderrode wangen,
met haar glinsterende spangen,
leek zij in haar gazen bruidsjurk
’t meest nog op een toverfee.
Blauw waren haar vreemde ogen,
blauw maar zonder mededogen.
Oh ze was een kleine meermin
die maar net van lieverlee
was ontstegen aan de zee.

Samen in het ochtendgloren
wandelden ze langs het koren.
Mild en zonder ze te storen
scheen het zonlicht naar benee.
En onder de roze stralen
kuste hij haar lippen dralend
en hij zei haar wonderwoorden,
zelfs het gras luisterde mee.
Op het horen van die woorden
week voor hen gedwee het koren
en het lispelde: wees welkom,
en bood doorgang aan die twee
zoals eens de Rode Zee.

Toen hij, op geblaf van honden,
dagen later werd gevonden,
lag de blanke prins geschonden
in het koren zonder fee.
Met zijn dode grote ogen
keek hij roerloos naar omhoog en
langzaam ritselde zijn bloed nog
uit een gruwelijke snee.
Niemand wist meer te vertellen
hoezeer kleine Annabelle
had gehouden van haar engel
uit het sierlijk bal masque.
Maar nog altijd ruist de zee.

6 comments

  1. Oh, dit vind ik ook zo’n pareltje…
    Het overkomt me nog als ik naar school fiets, ik de schapen onderweg op deze ballade trakteer πŸ˜‰

    Like

  2. ik kende het niet, maar zoals bijna alles van Boudewijn, vind ik het prachtig. Die mooie stem alleen al…
    En omdat ik ook wel degelijk fan van dEUS ben, heb ik het toch maar eens opgezocht, en je hebt gelijk: afschuwelijk! Het was dan ook de dEUS uit de hele beginperiode, niet echt vergelijkbaar meer met nu.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

