Tiny en de Belgische top 10

Vrijdag 20 februari zend Studio Brussel naar jaarlijkse gewoonte hun top 100 van Eigen Kweek uit. Niet het tv-programma, maar Eigen Kweek als in “van Belgische makelij”. De hele week al hoor je alleen maar Belgische producties op de zender en ik kan dat alleen maar toejuichen.

Muziek is volledig mijn ding, zelfs al zing ik zelf niet meer in een groepje, ik blijf er mee bezig. Ik sta er mee op en ik ga er mee slapen. Een auto zonder muziek kan niet rijden, volgens mij. Hardlopen zonder oortjes en zonder mijn favoriete loopmuziekjes gaat niet vooruit.

Dus dacht ik, als ik nu zelf eens mijn eigen Eigen Kweek Top Tien samenstel. De hele week heb ik zitten denken: wat moet er in, wat net wel en wat nét niet? Geraak ik wel aan tien of ga ik serieus moeten schiften. Enfin, hier is het resultaat.

10. Lalalover – On the one

Lalalover was de groep van muzikant Tom Kestens, die in een vorig leven toetsenist was bij Das Pop. Lalalover begon in 2003, bracht een zalige plaat uit “Heliotropic” maar hield het maar een jaar of vijf vol. Ik zag ze één keer live en werd volledig weggeblazen door hun grote muzikaliteit.

9. Jan De Wilde – Golden Retriever

Er moést iets in van Jan De Wilde omdat ik hem een echte woordkunstenaar vind. Het was moeilijk kiezen uit klassiekers als Joke, Een vrolijk lentelied of De eerste sneeuw, maar ik koos voor dit hondennummer. De video heeft geen bal te maken met de zanger, maar niemand zal hier zich aan storen zeker?

8. Ronny Mosuse – Kom bij mij

Vind het maar klef, ik vind het supermooi en heb het nog altijd moeilijk om het droog te houden bij dit nummer. Even terug gekatapulteerd naar een zeer woelige tijd. Ik hou van de stem van Ronny Mosuse, of het nu solo is of in harmonie met zijn overleden broer en Bart Peeters in de vroegere Radio’s.

7. Laïs – Belle

Ook uit de vele liedjes van Laïs was het moeilijk kiezen. Ik zag ze voor de eerste keer in 1996 in Dranouter en net als zoveel anderen was ik serieus onder de indruk. Ik zag ze voor het laatst opnieuw in Dranouter, afgelopen zomer en de vonken sprongen er nog steeds af, al is de frisse jeugdigheid een beetje verdronken in hun zucht naar perfectie. Belle is een Middelfrans lied uit de zestiende eeuw, ik kende het al langer, van toen ik nog zelf in een koor zong.

6. Tom Helsen – The sun in her eyes

Een stuk vrolijker nu. En hier vind ik de video wel belangrijk: het meisje heet Ingeborg Ledolter, is doof en was destijds ook een Couchsurfer, een Oostenrijkse. Ha, de wereld is zo klein.

5. BJ Scott – O’desire

Misschien is het niet zo superbelgisch, Beverly Jo Scott is een aangespoelde Amerikaanse, die hier al meer dan 25 jaar woont en werkt. In 1991 kocht ik haar plaat, vooral voor het magistrale mooie O’desire. Een ferme madam.

4. Picklejuice – Bungee boy

Wiedadde?, vragen jullie zich wellicht in grote getale af. Tja, nog een ter ziele gegaan groepje. Ze kwamen uit Zele, speelden ska en nog van alles met een hoek af en waren met twaalf! Krijg dat eens in een repetitiekot. Hun optredens waren de max, erg origineel, en hun zanger Piet kon er wat van. Ik zag ze de laatste keer op hun afscheidsconcert tijdens de Gentse Feesten van… 2011 denk ik.

3. Raymond van het Groenewoud – Je veux de l’amour

Hopla, een cliché. Dat had je niet verwacht hé? Kijk, ik kocht een LP van Raymond in 1982 en draaide die grijs. Op Intersoc-vakantie in datzelfde jaar playbackten we “Maria Maria ik hou van jou” verkleed als nonnetjes en werden de dag daarop gestraft, want lachen met de kerk en Maria, dat kon niet. Ik heb deze anekdote aan Raymond zelf verteld, na een concertje op een woonboot aan de Brugse vesten in 1986. Hij moest er hartelijk mee lachen.

2. K’s Choice – Believe

Ja, nummer één en twee zijn van K’s Choice, mijn favoriete Belgische groep. De CD Cocoon Crash heeft me destijds recht gehouden toen alles krom was. En vooral dit nummer:  “ik wil wel verder, maar niet alleen, ik ben me zo bewust van alles en niets lijkt echt, maar ik geloof in mezelf”.

1. K’s Choice – Now is mine

Die cello! Nog elke keer als ik het hoor, krijg ik kippenvel. “Neem mijn toekomst, neem mijn verleden, maar nu is van mij.”

14 comments

  1. Pingback: 1 DZV | bentenge
  2. Blijkbaar is er nog een 2de cd van lalalover genaamd: the runner. Ik heb hen ook 1 keer live gezien. Ik ben al benieuwd naar de nieuwe plaat van k’s choice. Ze zijn sinds mijn 17de in mijn leven gekomen en er niet meer uit weg te denken.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

