Tiny is geen huishoudwonder

Omdat ik mezelf heb opgelegd mee te doen aan #boostyourpositivity ben ik deze week een beetje verplicht om iets te schrijven over “mijn grote trukendoos”. De trucjes van de ploetermoeders, de lijstjes van de jonge werkende mama’s, de tips van de huishoudprinsessen,… Ze zijn nuttig en ze zijn vooral voor mij véél te laat. tiny doet boodschappen2 Toen mijn zoon acht was, werd ik een alleenstaande mama met een (bijna) fulltime job. Geen idee waar die lijstjes toen waren, of de boeken over time-management in het huishouden, of de blogs over single parenting. Ik ploeterde en foeterde met af en toe een huilbui en een paniekaanval als gevolg, en toch heb ik het overleefd. We zijn tien jaar verder en ik zit nog altijd niet in de dagbesteding van de psychiatrie. Al heeft het soms niet veel gescheeld.

Op mijn vorig werk noemden ze mij stressless Tiny. Ok, niet letterlijk, maar ik hoorde vaak zeggen dat ik zo geduldig was en nooit in paniek raakte. Dat is ondertussen ook al meer dan twaalf jaar geleden, en er is dus een en ander veranderd.

Ik heb nog altijd geen trukendoos, ik doe maar wat. Gelukkig ben ik niet de enige, ook Liese (jonge mama met een tweede op komst) en Eilish (van mijn leeftijd met twee kinderen en een nieuwe man) doen maar wat zonder al te veel lijstjes en schriftjes en apps.

Hoe run ik mijn huishouden, met twee katten die constant lijken te ruiven en een zoon die constant lui is? Ik vraag het mij soms af. Ik stofzuig elke dag en dweil elke week. Ramen lappen doe ik pas als ik er bijna niet meer door kan kijken. Ik heb geen afwasmachine maar doe meestal al de helft van de afwas terwijl ik nog aan het koken ben. De rest laat ik nu al vaker staan en beveel mijn zoon deze taak te doen. tiny wast2 Ik doe de was voor vijf personen. Mijn lief heeft geen wasmachine en tot nu toe is het handiger dat ik ook zijn was doe (en die van zijn twee kinderen in de week dat ze bij hem zijn). Strijken doe ik dus ook voor vijf. Of nee, voor vier want sinds een maand beveel ik mijn zoon zijn eigen strijk te doen (hoera!). En eigenlijk vind ik dat strijken niet erg. Mijn lief poetst zijn huis ook volledig zelf van boven naar onder, dus als wij gaan samenwonen, ben ik er gerust in dat de taken mooi verdeeld zullen zijn.

Eén dag in de week ben ik thuis en dat is een zegen. Al veertien jaar lang werk ik niet meer voltijds maar vier vijfden en blijf ik op woensdag thuis om voor mijn zoon te zorgen. Nu hoef ik niet meer zo veel voor hem te zorgen, maar kan ik die dag gebruiken om boodschappen te doen, bankzaken te regelen, te dweilen, op te ruimen en soms eens gewoon voor mezelf wat tijd te nemen.

Jammer genoeg heb ik geen knopje aan mijn hoofd met on/off. Ik pieker veel, maar dat piekeren gebruik ik ook om vooraf dingen te regelen, te bedenken wat ik wanneer en tegen wie zal zeggen, en dit maal twee. Mijn zoon is ook gezegend met een stressloos karakter, dus bedenk ik in zijn plaats hoe zijn agenda er zou moeten uit zien. Vermoeiend ja, en een groot werkpuntje voor mezelf.

sound_hd_041

En bloggen? Dat doe ik ook een beetje zoef zoef tussendoor, soms letterlijk tussen de soep en de patatten. Vaak in het weekend en op woensdag als ik thuis ben. Maar soms zit ik in de auto al te denken wat ik wil schrijven en dan vloeit het er allemaal in tien minuten uit. Zoals nu. Alstublieft dank u wel.

18 comments

  1. Wat knap dat je het gered hebt destijds zonder de blogs en tips en truukjes… Ik haal heel vaak inspiratie uit andere blogs of gewoon troost: weten dat anderen ook ploeteren of er soms eens hun schoenen aan vegen, is best fijn.

    Like

  2. Ik lees her en der dat er dagelijks wordt gestofzuigd. Hier is dat op halfwekelijkse tot wekelijkse basis, en dan nog lijkt dat soms bij het haar gegrepen wegens ‘nog proper genoeg’. Met drie katten in huis kan ik enkel maar concluderen dat kinderen de grootste vuilpoetsen moeten zijn. (Wij hebben er geen en op dat vlak dientengevolge ook geen ervaring.)
    Of sla ik de bal thans compleet mis?

    Like

    1. Inderdaad: met kinderen is elke dag stofzuigen een must. Ik krijg Babyzoon jammer genoeg niet uitgelegd dat hij niet moet gooien met zijn eten van zodra hij genoeg heeft.

      Like

  3. De prentjes bij je post komen uit een favoriet voorleesverhaaltje hier en die mama van Tiny, dié heeft het pas voor elkaar: altijd maar op stap en de kindjes runnen het huishouden 🙂 Verder kan ik me helemaal vinden in de ‘ik doe maar wat’-aanpak.

    Like

  4. Het blijft toch altijd een poging om de ballen hoog te houden hé, ik merk een giga verschil nu de zoon een weekje bij zijn papa is,…en hoe ouder ik wordt hoe spijtiger ik het vind dat ik nooit gekozen heb voor de 4/5de formule,…..het zou toch een beetje alles verlichten. En ja, sinds we 2 katten hebben wordt stofzuigen elke dag een noodzaak 🙂

    Like

  5. Nog een reden om geen katten te nemen zeg… ik ben al blij als er elke week gestofzuigd geraakt – na 2 weken moet echt wel want dan rollen de stofpluizen door de living. Bij mijn ouders thuis moest er in de weken dat de hond ruifde ook bijna dagelijks worden gestofzuigd, door ons, de kinderen, ik denk dat daar mijn stofzuighekel is ontstaan 🙂
    Chapeau dat je dat allemaal hebt kunnen managen, en nog steeds managet (?), ik denk niet dat ik het zou kunnen!

    Like

  6. Myriam is ook geen huishoudwonder, en ik heb de indruk dat er nog veel zoals wij zijn. Oef. Niets geen abnormale toestanden, integendeel, juist lekker normaal. Ook ik had graag lijstjes en websites gehad toen ik met een niet gediagnosticeerde postnatale depressie de dagen probeerde door te komen met een huilbaby. Ik heb het overleefd. Nauwelijks maar toch. Het zou wel fijn geweest zijn mochten er toen ook al blogs geweest zijn waarop ik kon lezen dat ik heus niet de enige was bij wie het roze wolkje onbestaande was….

    Like

Geef een reactie

