Tiny’s eerste quinoarecept. QuinoWAA?

Normaal gezien zou mijn februariblog meteen goed startten met superfitte voornemens: opnieuw regelmatig gaan lopen, veel gezonder eten, alcoholverbruik drastisch inperken en nog meer van die leuke dingen.

Niet dus. Dat was eventjes buiten de olifant die Griep heet, en mij verpletterde, gerekend. Wreed slechte timing, my friend.

  • De laatste dag van ons jaarlijks event op het werk: in bed met koorts.
  • Plan om de zondag de eerste keer weer gaan lopen, sporttas stond al klaar: geraak amper de trap op.
  • Gezonder eten: check! Tenminste, als je een tasje soep en een yoghurtje met suiker als gezond rekent. En op dag drie een sinaasappel als dessert. Joepie.

Net in die week post Lies een blog over #energy en de vraag hoe wij dat aanpakken, gezond en lekker en snelle receptjes voor gezinnen. Receptjes? Energie? Ikke? Vandaag dus even niet, dacht ik. En morgen ook niet. Ondertussen zijn we woensdagavond, en voel ik me al wat beter. De olifant hangt nog met zijn voorpoot boven mij maar ik kan al omrollen en recht krabbelen. Tijd dus voor fase twee van #boostyourpositivity.

quinoa-gepofte

Vandaag kocht ik een hoop verse groenten en quinoa. Ik volg geen dieet, ik volg geen gezondheidsgoeroe en ik doe niet klakkeloos mee met alle hypes. Maar ik geloof wel dat we met zijn allen teveel aardappelen, brood en pasta eten. Er zijn tegenwoordig tientallen andere mogelijkheden die ik graag eens uitprobeer. Quinoa zijn eigenlijk graantjes, met een hoge voedingswaarde. Jammer dat ook dit weer behoorlijk duur is, zo’n 4€ voor een pakje van 340 gram in de Albert Heijn.

Ook in mijn boodschappenkar: lente uitjes, een courgette, een rode paprika, platte bonen, wortels, en een venkel, omdat dit zo’n onderschatte groente is en ik daar zo’n mooie foto van heb genomen in de fotoles.

Straight photography

Het klaarmaken is nogal simpel, en je hebt maar één pot nodig. Ok, twee als je de pot mee telt waarin je eerst wat groentenbouillon in hebt gemaakt. Met een blokje ja, zo simpel kan het zijn.

Fruit de uitjes in wat olijfolie, doe er dan de venkel bij en roerbak die mee. Dan gooi ik er al een kopje bouillon in. Voeg de paprika toe, de courgette, de wortel of om het even welke groenten je verkiest. Gooi er dan een kop quinoa bij en daarna bouillon tot alles onder staat. Breng aan de kook, en laat het pruttelen zonder deksel. Af en toe roeren, tot het vocht opgenomen is. Proef als de groentjes zacht zijn, anders doe je nog wat bouillon bij.

Tot slot gooide ik er nog wat koriander over heen (omdat ik overal wel koriander zou op doen, ik ben daar gewoon zot van) en zelfs wat versgeraspte parmezaan (voor dezelfde reden, en ook omdat het een soort risotto is).

Tadàà. 2015-02-11 18.26.04

18 comments

  1. De erg dure Quinoa kun je probleemloos vervangen door amaranth, boekweit of zelfs good old fashioned gierst. De eerste twee zijn bovendien rijk aan vitamine B, vitamine E en mineralen zoals magnesium, fosfor, kalium en zink. Ook bevat amaranth het het eiwit lysine; dit aminozuur houdt onder andere je huid, hart en cholesterolgehalte gezond.
    Voilà, een klein wist-je-datje.
    En o ja: aardappelen heb ik tijden terug al afgezworen. (Al durf ik nog wel eens te zondigen door een frietje te steken. 😉 )

    Like

  2. Wat heb jij een mooie venkel daar;-)
    Ik kook eigenlijk nooit met dat soort granen.
    Misschien moet ik mijn culinaire grenzen weer eens verleggen. Dat van die gierst van Menck…mijn valkparkiet zweert erbij!

    Like

  3. Maar wanneer is je quinoa eigenlijke echt gaar? Mag het nog naar “korreltjes” smaken of moet dat een zachte “brij” zijn? Ik heb hier een pakje liggen in de kast, maar moet er nog eens werk van maken 😀

    Like

Geef een reactie

