Tiny deelt zestien tips met haar zestienjarige zelf

#boostyourpositivity

Je hebt je vast al eens de vraag gesteld: “Wat zou ik veranderen als ik alles opnieuw mocht doen?” Of “Wat zou je zeggen tegen je zestienjarige zelf?”

Een voorbeeld hiervan vind je op de blog van Leo Babauta, Zen Habits, iets dat ik pas ontdekt heb, maar deze blog is zo heerlijk om te lezen, zo puur, dat ik er nog wel een paar dagen voor nodig heb om alles bij te benen. ’t Was trouwens weer een tip van ons Kelly, jongens toch.

Eenmaal je de veertig gepasseerd bent, ga je al eens mijmeren over wat er anders had gekund. Dus maakte ik mijn eigen lijstje. Als ik mezelf zou tegen komen, toen ik zestien was, dan had ik haar gezegd: “Kom Tiny, we gaan een pintje drinken in de Don Quichotte want ik moet je een en ander duidelijk maken.” Zestienjarige Tiny ging wellicht meteen geantwoord hebben: “Zeg maar Ellen, en doe mij maar een Blanche met een citroentje”.

1. Gooi toch geen citroen in je Brugs Tarwebier, meid, ’t is bier, geen cola!

2. Drink veel meer water, ja, dat uit de kraan.

3. Doe eens een klapke met je vier grootouders. En ga er niet alleen naar toe om zakgeld of koeken te krijgen, maar vraag eens wat ze deden toen zij zestien waren. Of vraag eens of ze hun oude foto’s eens willen tonen. Over een paar jaar zijn ze allemaal dood en dan kun je dat niet meer. Never.

4. Verwar vriendschap en aandacht krijgen niet met verliefdheid. Het is niet omdat die jongens nu eindelijk tegen je praten, dat ze met jou een mooie relatie willen aanknopen. Leer nee zeggen.

5. Stop met roken, gij dwaze. Nu. Een hoop jongens willen je niet omdat je stinkt gelijk een asbak.

6. Hij. Komt. Niet. Terug. Stop met al dat zelfmedelijden. (Dat hij over twintig jaar voor 1 nacht wel terug komt, hang ik niet aan je neus.)

7. Poets je tanden twee keer per dag, minimum. En eigenlijk moest ik dat zeggen toen je nog veel kleiner was. En de relatie met je tandarts is de enige relatie die je dertig jaar zal volhouden.

8. Blijf je dagboek bijhouden. Stop daar niet mee voor een of andere flauwe reden. Je zal er enorm veel uit leren.

9. Zoek een sport die je aanstaat en blijf dat ook doen. Ga badmintonnen in een club en hou het vol.

10. Studeer eens wat meer, je gaat er niet dood van. Schrijf maar wat minder brieven naar dat lief, maar probeer hem gewoon eens te zéggen wat je denkt en voelt. Ja, ’t is moeilijk en ja, ik weet dat je schrijven veel makkelijker vindt. Maar praten gaat sneller en dan weet je ook sneller wat zijn antwoord is. Durf dat nu eens! En dan heb je weer meer tijd om te studeren. Ja, ook je Frans. Hoe gek dat nu ook klinkt, je zal het later erg veel nodig hebben.

11. Als je klaar bent met het middelbaar, ga dan eens op reis. Desnoods alleen. Of ga meteen drie maand werken in Amerika, en wacht niet op het goeie moment. Je moet het niet laten omdat je een lief hebt. Je bent zelfstandig genoeg, jij kunt dat.

12. Laat je niets wijsmaken door het PMS (ze zullen dat trouwens later het CLB noemen). Als ze denken dat je iets niet zal kunnen, zeg dat je heel gemotiveerd bent en vaag er verder je voeten aan. Praat met studenten die al in die richting zitten.

13. Als je naar Rock Torhout gaat, neem dan je eten en je drinken mee. Desnoods in een frigobox, nu mag dat nog, profiteer ervan! En blijf tot op het laatste.

14. Als die trut weer begint te schelden en je uitmaakt voor tante Sidonia, Ethiopiër of anorexia-patiënt, weet dan dat ze zelf twintig kilo dikker wordt en er niet knapper op zal worden. Jij wel.

15.Trouw pas met iemand als je na enkele jaren nog steeds verliefd op hem bent, en hij op jou, en als er geen enkele andere vent aan hem kan tippen.

16. Neem meer foto’s. Veel meer. En doe eens wat meer je best om een mooie foto te maken. Maak portretfoto’s van mensen die je dierbaar zijn. Van dichtbij.


En Leo eindigt met het volgende: “Alle fouten die je zult maken, ondanks dit advies? Ze zijn het waard. Mijn zestienjarige zelf zou wellicht zeggen, “Goed advies!” en verder gaan met domme fouten te maken ondanks haar goede voornemens. Elke ervaring die ik had, heeft geleid naar het pad waar ik nu ben.”

All these mistakes you’re going to make, despite this advice? They’re worth it.My 18-year-old self would probably have read this post and said, “Good advice!” And then he would have proceeded to make the same mistakes, despite good intentions. I was a good kid, but I wasn’t good at following advice. I had to make my own mistakes, and live my own life. And that’s what I did, and I don’t regret a minute of it. Every experience I’ve had (even the tequila ones) have led me down the path of life to where I am today. I love where I am today, and wouldn’t trade it for another life for all the world. The pain, the stress, the drama, the hard work, the mistakes, the depression, the hangovers, the debt, the fat … it was all worth it.

26 comments

  1. Wat een leuke post Tiny. En het boek van Kelly lag toevallig in het nieuwschap bij de bieb vanmiddag, dus ik ben het aan het lezen. Het is me (op aanraden van Kelly) zelfs gelukt een ‘follow me by Bloglovin’ button te installeren.
    Hartstikke leerzaam materiaal.

    Tja, voor die tips van jou is het helaas ook voor mij rijkelijk laat.
    Mag ik hem eens overnemen?

    Like

  2. Heel, heel mooi! Ik ben nog maar net de dertig gepasseerd en ik denk nu al dat er zoveel dingen zijn die ik anders zou doen mocht ik kunnen terugkeren. Dit zet tot nadenken, deze… En misschien vul ik hem ook wel eens in!

    Like

  3. Ow, Tiny… ik ben net 40 geworden en ik bedacht net dat ik gerust zou willen betalen om het nog eens over te kunnen doen, al die ‘stommiteiten’ en ‘onbezonnenheden’ (is dat een woord?) van toen, geen verplichtingen, geen zorgen groter dan ‘zal ik erdoor zijn dit jaar?’…
    Misschien gewoon ‘bewuster’ meemaken: gewoon nog meer genieten, en minder ongelukkig zijn over onbenulligheden. Mijn liefjes toen, djeezes… 😉

    Like

  4. Ik vind dit een ongelofelijk leuke brief! Ik doe met #boostyourpositivity, de uitdaging op instagram is geen probleem, maar met die brief struggle ik. ’t Heeft vaak iets zielig (“maak andere keuzes” of “geniet meer”), maar die van u is echt heel tof en inspirerend!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

