Tiny ging naar een “raw food workshop”

Eigenlijk was het een trouwfeest. Voor een Oostendse die in Hawaï trouwde met een Canadees die ze in Australië leerde kennen en die deze maand nog verhuist naar Schotland. Omdat Hawaï voor de meesten een beetje ver was, wilden we toch nog iets voor hen organiseren tijdens de luttele weken die ze nog in België gaan doorbrengen.

DSC_0299-2Het werd een avondje in Gent, waar een andere vriendin met een tien weken oude baby, een raw food workshop zou organiseren. Als dàt niet origineel is. De baby was trouwens goed op weg ‘liefste en braafste baby van het jaar’ te worden. Met die van mij had ik zoiets NOOIT moeten doen.

DSC_0302-2Julie en Simon, waren onze hosts. Om wat tegemoet te komen aan de Canadese bruidegom, hebben ze de hele avond alles in het Engels uitgelegd, wat hen geen enkele moeite kostte, want ze volgden hun opleiding Raw Food Chef in California. Ik ga hier geen betoog starten over raw food en de voordelen ervan, als je meer wil weten, kijk dan even op hun website, het is echt wel de moeite: http://www.julieslifestyle.com

De avond begon met Rooibosthee en een aantal homemade hapjes, ondertussen begonnen ze met het maken van een groene smoothie.

DSC_0272-2

Een basis van ananas en banaan, aangevuld met water en dan een hoop boerenkool (zonder de nerven) en een handvol spinazie. De blender die ze gebruiken is er wel één van het dure soort, en al was de smoothie superlekker, ik vrees dat ik mij zo’n ding nog niet meteen ga aanschaffen.

DSC_0281-2Julie had al een hele tijd CVS (Chronisch Vermoeidheid Syndroom) toen ze uiteindelijk eens experimenteerde met raw food. Veggie at ze al een hele tijd. Na een tijd begon ze zich stukken beter te voelen, viel nog eens 5 kilo af, was veel minder moe en haar huid begon terug te stralen.

Zelf ben ik ook volledig gewonnen voor het idee om meer groenten en fruit te eten, zo weinig mogelijk geraffineerde suikers, en beter op te letten op de E-toevoegingen in voedsel. Ik heb ook een aantal jaar vegetarisch gegeten, maar afvallen deed ik pas toen ik stopte met brood en aardappels. Dit wil ik opnieuw gaan doen in februari, uitleg, hoe en wat, volgt in een later blogje.

DSC_0279-2

Er was ook sushi: met zeewierbladen (nori) en een vulling van wortel-hazelnootpaté en kiemscheuten (die de rijst vervangen). We kregen tips van Simon over hoe je het makkelijkste een sushiroll maakt.

DSC_0319-2

De sushi werd opgediend met een heerlijke sinaasappel-miso dip.

DSC_0322-2Het volgende voorgerechtje was een Japanse groenten-teriyaki met gekarameliseerde ananas. De ananas wordt dan 1 à 2 uur in een droogoven ‘gedroogd’, op maximum 48°. Je kan dit ook doen in een gewone oven, maar dan op de laagste stand. Die droogoven hadden ze ook mee, maar af en toe deden ze een “Piet Huysentruyt-truc” waarbij op miraculeuze wijze het reeds voorgemaakte gerechtje uit de koelkast werd getoverd.

DSC_0329-2Het hoofdgerecht was pizza. Jaja, vegan rauwe pizza. Veel mensen zijn ondertussen al een paar keer achterover gevallen, vrees ik, maar we gaan nog een stapje verder. Dat was lèkker, jong! Maar wel enorm veel werk. Mijn buurman had in de syllabus al een heleboel aantekeningen gemaakt. Als een pizza maken een recept is van drie bladzijden, moet het wel wat bijzonders zijn natuurlijk.

DSC_0293-2De kaas op de pizza werd gemaakt met amandelen en cashewnoten, de korst van pompoenpitten, zonnebloempitten, lijnzaad en sesamzaad. De gemarineerde groenten en de pizzakorst werd ook opnieuw gedehydrateerd in de droogoven.

DSC_0333-2Ook dit was echt fantastisch lekker. Trouwens, als er me nu nog één iemand zegt dat veganistisch eten lijkt op het dieet van een konijn, dan krijgt die een mep. Ik heb een veganistische vriendin, en alle keren dat ik bij haar iets ging eten (al was het maar een mini-lunch) verraste ze mij met superlekkere originele en simpele gerechtjes, en ging ik met een rond buikje terug van tafel. Oh, en die keer dat ik met een Ier naar een barbecue ging, en we het vlees waren ‘vergeten’, was het vegetarische alternatief ééntje om vingers en duimen bij af te likken. En néé, er kwam geen vieze soyaburger aan te pas. Ook al zo’n misvatting. Alsof je enkel maar van die voorgeprepareerde veggieburgers kan eten.

Terug naar onze raw food avond. Er was ook dessert. Goeienavond zeg, was dat even smullen. Een rode bessen cheesecake met een browniekorst. Ook hier, geen kaas, wel cashews, kokosolie, agave, water en bessen.

DSC_0353-2Okee, dit was het resultaat. Wat hieraan voorafging: omdat het om een mini-trouwfeest ging, moesten er toch op zijn minst kaarsjes op de taart komen en moest het koppel de taart aansnijden. Het werd nog grappig, want niemand had een aansteker, noch lucifers, maar met een grote kaars en een gasvuur kom je er ook.

DSC_0346-2Nog maar eens proficiat aan Marie-Line en Shane, veel geluk in Schotland! 🙂

Julie en Simon verzorgen ook op aanvraag de catering van je feestje en geven workshops vanaf zes personen. Een tijdje terug hadden ze een pop-up restaurant “Essence cuisine” in Gent. Op hun website vind je ook een hoop recepten, neem zeker eens een kijkje.

9 comments

  1. ‘Raw food’ is he-le-maal mijn ding. (Alleen het dessert laat ik steevast aan me voorbijgaan.) Zelfs aardappelen eet ik enkel rauw en uit het vuistje, behalve ’s zaterdags, want dat is onze frietdag.
    Doch het is zoals Bentenge schrijft: er komt een hoop werk bij kijken. Dat alleen al ontmoedigt tal van mensen, vermoed ik.

    Like

  2. Lijkt me heel leuk om te doen, hoewel het mij niet veel zegt als levensstijl wegens nog meer nadenken, plannen en absoluut een no-go voor sociaal leven. Maar inderdaad brood en aardappelen, pasta mijden is een goed idee als je wat wil vermageren en gezonder eten,….

    Like

Geef een reactie

