Tiny’s jaaroverzicht, deel 1: Films

Nu het jaar bijna er op zit, waag ik me aan een eigen jaaroverzicht. Omdat ik al drie jaar een boekje bij houd en daar elke dag een paar lijntjes in schrijf, weet nog redelijk goed wat ik het afgelopen jaar gelezen, gezien en beleefd heb.

one_line_a_day

Elke dag, voor ik ga slapen, schrijf ik een paar lijntjes, het is een soort ritueel geworden. Ondertussen is het ook een naslagwerkje geworden. Ik zet er ook telkens in als ik een boek uit las, welke films en series ik zag en in het kort de gebeurtenissen van de dag. Ja, soms is dat gewoon mega-saai.

In 2014 heb ik blijkbaar 31 films gezien. Niet allemaal hele nieuwe, lang niet alles in de bioscoop. Sommige bekeek ik gewoon op televisie, live, andere bekeek ik via het (eerder belachelijk bescheiden) aanbod van Telenet en Belgacom en nog andere heb ik gedownload. Ja, komaan, geef me maar met de zweep. Het mag niet. En vloeken ook niet, nondedomme. 😉

Ik bekeek ook een hoopje series, acht in totaal en sommige series heb ik bijna in één ruk uitgekeken, binge-watching noemen ze dat tegenwoordig. Vroeger bestond dat niet, nee, dan moest je nog gewoon wachten tot de volgende week het vervolg van Sil De Strandjutter, of Beverly Hills 90210 uitkwam, ik noem maar wat.

Ik las 12 boeken, volgens mijn boekje, maar volgens mij zijn er dat een stuk of tien meer, die ik niet heb opgeschreven omdat ik ze gewoon herlas, of omdat ik ze gewoon het vermelden niet waard vond, of misschien ben ik het soms vergeten.

Maar laat ik even beginnen met mijn lijstje films van dit jaar, de rest komt dan in een volgend deel. Ja, jullie mogen ook eens in spanning wachten op het vervolg. (lacht, want het is satirisch bedoeld, duh!)

De nieuwe films van het jaar 2014 (in chronologische volgorde):

  1. The wolf of Wall Street. Ok, officieel is die in 2013 uitgekomen, maar ik zag hem in januari. Wat onthou ik er van: Leonardo Di Caprio is niet meer zo knap, maar wel een klasse-acteur en er wordt gevloekt dat het een lieve lust is. En het is een waargebeurd verhaal.
  2. 12 years a slave Deze heb ik zelfs twee keer gezien, één keer met mijn zoon, één keer met mijn vriend. Verbluffend. Een verdiende Oscar voor de beste film, ook een voor beste vrouwelijke bijrol en voor beste screenplay.
  3. Blue Jasmine met Cate Blanchett. Eerst was ik alweer vergeten waar het over ging, maar door nu even terug te zoeken, komt het me weer scherp voor de geest. Zeer knap geacteerd en een boeiend verhaal.
  4. August Osage Country met twee van mijn favorieten, Meryl Streep en Julia Roberts, maar allebei in zo’n glansrol dat je compleet vergeet wat ze voordien al allemaal deden. Over een dysfunctionele familie in Oklahoma. Een must-see.
  5. Her. Deze film is science-fiction en toch ook weer niet. De hoofdrol wordt gespeeld door een stem, waar je lekker je eigen voorstelling bij mag maken. De stem is van Scarlett Johansson, maar eigenlijk mag je dat niet weten, want dan denk je haar er bij. En Joaquin Phoenix, totaal niet sexy met zijn domme snor.
  6. Winters tale, een film die ik zag in de cinema maar waarvan ik het einde nog eens zou moeten opzoeken, want dat heb ik niet gezien. Niet omdat ik in slaap was gevallen maar omdat mijn vriendin na twee derden van de film naar voren stormde en overgaf in de vuilbak. Toen heb ik haar maar naar de cafetaria gebracht en water gegeven. De film was een klein beetje saai, zelfs al speelden Colin Farrell en Russell Crowe er in mee.
  7. The other woman. Ja, lach maar. Soms moet het niet allemaal zo high standard zijn en intelligent en Oscar-material. Ik lach eigenlijk zeer weinig met films, echte komedies zijn to-tààl niet aan mij besteed. Dit is dus pure ontspanning, verstand op nul en stiekem genieten van een typische vrouwenfilm.
  8. Planet of the apes, samen met mijn zoon, voor niksniemendal, want tickets gewonnen via Studio Brussel. We zagen eerst de vorige, die van in 2001, en meteen daarna de nieuwe. Echt wel tof, en spannend. Apies kijken!
  9. Captain Philips, met Tom Hanks. Opnieuw een waargebeurd verhaal en ondanks dat het zeer Amerikaans was, toch verbluffend goed vertolkt.
  10. Marina, ja dat moest zeker? Vlaamse films zijn echt niks voor mij, maar deze wou ik toch wel eens zien. Rocco Granata zag ik dit jaar in Dranouter, en die kan bij mij niks verkeerd doen. De film was een beetje klef, maar toch behoorlijk realistisch en niet ‘over the top’. En nee, het is niet omdat Matteo Simoni geen mis ventje is, dat iedereen dan ook maar weg moet zijn van Safety first, waar hij in speelt, die serie kan ik nog altijd geen vijf minuten bekijken, wat zeg ik, ik zap meteen al weg. Vre-se-lijk.
  11. Boyhood. Mooi en origineel: in twaalf jaar gefilmd met dezelfde acteurs die netjes mee verouderden. Maar nee, mama’s niet herkenbaar voor mij omdat mijn zoon een eerder ander spoor heeft ingestaan. Of nee, ik uit mij verkeerd: omdat hij het spoor nog even bijster is.
  12. The hobbit, the battle of the five armies. Eigenlijk was ik een tijdje geleden van plan om een hele blogpost aan hobbits en elfen en dwergen te wijten, maar dat heb ik voorlopig nog even opgeborgen. De serie van Lord of the rings heb ik allemaal uitgekeken, ademloos, samen met mijn zoon, nog eens opnieuw alleen, nog eens opnieuw met het commentaar van de cast erbij en ook The Hobbit was een must. Deze laatste was nu niet om te zeggen het hoogtepunt van deze reeks van regisseur Peter Jackson, eerlijk gezegd ben ik midden in de film een klein beetje ingedommeld. Veel dialogen hadden ze niet meer, er werd vooral gevochten, de titel zegt het al. Maar kom, we zijn er nu vanaf, alles is nu verfilmd wat er te verfilmen was. Hé hé.

Hebben jullie nog films gezien afgelopen jaar die ik heb gemist en waar jullie zot van waren? Laat maar weten!

14 comments

  1. ik ga niet zo vaak naar de film. van jouw lijstje heb ik er twee gezien: The Other Woman en The wolf of Wall Street. De eerste vond ik heerlijk omdat ik me twee keer per jaar graag verlies in hersenloze vrouwenkomedies én omdat ik Cameron Diaz de leukste actrice ooit vind. The Wolf of Wall Street vond ik verschrikkelijk. Wegens té langdradig. Als de film een uurtje minder lang had geduurd, had ik hem waarschijnlijk wel goed gevonden.

    Like

  2. We hebben weinig films gezien dit jaar en zijn meer en meer serie-kijkers geworden. “12 years a slave” was inderdaad een indrukwekkende topper. Grappig is dat we “August” een paar weken geleden in de Bourla gezien hebben met een verbluffende Gilda de Bal in de hoofdrol. Nu we Netflix hebben is series kijken alleen maar intenser geworden.

    Like

  3. Bij ons was het meer het jaar van de series, blijkbaar. Ik heb enkel nr 1 en 2 uit je lijstje gezien. Nummer 3 en 4 neem ik mee als tip, spreekt me wel aan, Boyhood stond al op mijn “ooit nog te bekijken lijstje” en mijn tips: Interstellar, Edge of tomorrow en Upside Down maar daar volgt ook nog een blogje over 🙂 En Safety First, één woord: vreselijk!

    Like

  4. Van je lijstje heb ik boyhood en marina gezien. Boyhood vond ik niet super, mss ook te weinig herkenbaar voor mij. In tegenstelling tot jou zijn vlaamse films wel mijn ding, dus Marina vond ik een mooie film. Rise of the planet of the apes heb ik nog niet zolang geleden samen met een vriend van mij eindelijk eens uitgekeken. Dus dawn of the planet of the apes zal mss wel nog eens volgen.

    Like

  5. Haha, ja, the other woman heb ik ook gezien! Làchen! De boog kan niet altijd gespannen zijn hé. 😉 Ik heb zelfs de Expendables gezien. I, II én III. Tja… Nu serieus: Gravity vond ik wel heel geslaagd, heb alleen spijt dat ik hem niet op het grote scherm gezien heb… The Drop was ook de moeite waard, en The Grand Budapest Hotel. Er zullen er ongetwijfeld meer zijn, ik moet ook zo’n boekje beginnen!

    Like

Geef een reactie

