Tiny vroeger

Er zijn zo van die zaken die je je leven lang herinnert. Vaak omdat ze gefotografeerd zijn en omdat je daar een herinnering aan hangt. Maar soms kom je op een plaats waar je al heel lang niet meer geweest bent en duikt er – BAF – een beeld op.

Op een zaterdag ging ik met mijn ouders back to the roots. Mijn vader komt eigenlijk uit de Kempen en zijn familie woont allemaal ‘aan die kant’. Een tante van mij was overleden, de eerste van zijn acht broers en zussen en we gingen natuurlijk wel naar de begrafenis. Voor de lunch waren we gevraagd bij een van zijn andere zussen en schoonbroer, mijn tante en nonkel. Ze hebben twee kinderen van ongeveer mijn leeftijd, ook al lang en breed het huis uit, foto’s van kleinkinderen aan de muur, gepensioneerd en al, maar nog kwiek.

Toen we daar met zijn vijven soep zaten te eten, keek ik naar links, naar de beige muur en zei: “Daar hing vroeger een bos”.

bosIn de jaren zeventig was dat ofwel ‘in’ ofwel waren mijn oom en tante erg modern en vooruitstrevend of speciaal. Ik vond die muurhoge en muurbrede poster (of was het behang) enorm fascinerend. Jaren heeft die daar gehangen, tot mijn tante er ineens genoeg van kreeg. “Ik werd er zelf groen van”, zei ze. Waarop mijn oom reageert: “Ja, maar ik had daar hartzeer van.” Heeft zich daar een klein drama afgespeeld, toen het bosbehang plaats maakte voor een saaie beige versie? Ze gingen er niet verder op in.

Verder vertelde ik over een andere herinnering, dat ik daar ooit op een kalfje heb gezeten. Maar eigenlijk herinner ik me dat niet, ik herinnerde mij alleen de foto. Zij wisten daar ook niks meer van, mijn ouders ook niet, dus heb ik de foto even opgesnord, ingescand, naar hen gemaild en hierboven gepost. Daarzie. Een foto van kleine Tiny.

12 comments

Geef een reactie

