Tiny proeft wijn in een middeleeuwse kelder

38
Zoals ik al vertelde in Tiny leest een boek, houden wij onze leesclub in een middeleeuwse kelder. Even vertellen hoe we daar geraakt zijn, want op zich vind ik dat wel een verhaal waard.
4-DSC_0655
Een vijftiental jaar geleden woonde ik nog in het centrum van Brugge. Heerlijk vond ik dat. Overal dichtbij, op een plek waar ook altijd parking was, rustig gelegen. Vlakbij mijn deur had je een bakker, en nog dichterbij ook een buurtsupermarkt. Handig als je op zondagmorgen nog een eitje wil, of als je bent vergeten om geraspte kaas te halen voor op de spaghetti.
2-DSC_0652
Of voor als je op zondagochtend beslist om nog vlug een wijntje te kopen voor ’s middags bij de gebraden kip met frietjes. In die supermarkt hadden ze altijd een kleine selectie bescheiden wijntjes. Die zondag echter, trek ik de wijn open en schenk een glaasje, maar de geur lijkt me al onmiddellijk verdacht. Toch maar proeven. Yuk. Wijnazijn. Kom hier, zegt mijn vriend, dat kan nu toch niet. Hij proeft en trekt een al even zuur gezicht. Ik ben verontwaardigd en teleurgesteld. Geen wijn bij de kip, mijn zondag naar de vaantjes. En terstond kondig ik aan dat ik op maandag die wijn wel ga terug dragen, dus nee, niet leeg gieten, zo kan ik het bewijzen. Het zou anders makkelijk zijn zeker: flesje leeg drinken, zeggen dat die slecht was en een nieuwe eisen. Nee nee, maar juist is juist.
Op maandag ga ik dus meteen naar de kassa, met de wijn in de hand en zet hem neer voor de totaal onverstoorbare eigenaar. Is ’t ie slecht madame? Oei, da’s spijtig hé, allez kies maar een andere uit, geen probleem. Ah, okee. Dat ging lekker. Brave man, denk ik, en correct.
Enkele dagen later, als ik weer eens een vieze goeste heb en nog vlug een zak chips ga kopen, begroet de man mij: Ja madame, je had gelijk hé, die wijn was zuur zeg, amai!
(Euh ja, dat had ik toch gezegd?)
Maar madame, zegt hij, d’er zijn er nog zulle, die een fles terug brengen en zeggen dat ie slecht is. Ik ben dan content, dan kan ik ’s avonds nog een goed glas drinken. Ah ja, want er zijn er zoveel die er geen verstand van hebben en soms gewoon iets niet graag drinken en denken dat ie slecht is. Maar gij madame, gij hebt er wel verstand van hé, ge kiest er precies altijd de goeie uit, alleen nu had ge malchance.
Awel, zeg ik, in het tweede middelbaar deed ik al een spreekbeurt over wijn en ja, ik weet gewoon wat lekker is, haha.
1-DSC_0651
Waarop hij mij vertelt dat hij, aan de overkant van de straat een kelder heeft, die hij opnieuw heeft ingericht en waar hij tweejaarlijks een wijnproeverij organiseert. Want wijn, zo vertelt hij, is zijn grote hobby. Hij zit al jaren in een wijnclub, gaat overal proeven, en koopt zo zijn wijntjes voor de supermarkt én wil die delen met een select groepje mensen die écht graag wijn drinken. Het is volgende week, zegt hij, kom eens af, breng uw vrienden mee, en ge koopt wat ge lekker vindt.
3-DSC_0654
En zo leerde ik dus H. kennen, een ingeweken Bruggeling met een mengelmoes accent van Brugs en Brabants of zo, weet ik veel, maar ’t is grappig.
De supermarkt is ondertussen verdwenen. Het huis met de kelder is nu ook een veelbezochte B&B en de wijnproeverijen gaan nog steeds door, twee keer per jaar. Rond de eerste november was ik er opnieuw, en mijn wijnvoorraad is weer lekker aangevuld.
Dus toen ik een tijd geleden op zoek was naar een geschikte locatie voor de leesclub, vroeg ik H. of hij dat zag zitten, elke zes weken een stuk of tien vrouwen in zijn kelder. Geen probleem, zei hij. En hij zet telkens een flesje wit en een flesje rood klaar. Zo simpel kan het zijn.
10 comments

Geef een reactie

