Tiny ging naar de boekenbeurs

Tien dagen lang heb ik getwijfeld. Zou ik gaan of niet? Als ik ga, spendeer ik weer veel te veel geld. En ik lees de meeste boeken nu toch als e-book? Oh en die drukte, zo hatelijk. Nee, ik ga niet.

In de sauna zijn geen tablets toegestaan. Dus moest er een echt boek mee. Wegens niets meer op mijn nachtkastje, het boek van de stief-tienerdochter meegenomen: ‘Paper towns’ van John Green. NIet slecht trouwens en in twee dagen uitgelezen. Met mijn iPad in bad durf  ik ook al niet, dus daar herlees ik een boek van bijna twintig jaar geleden: “De vriendschap” van Connie Palmen. Maar dat is straks al uit. En er staan een pak boeken op mijn lijstje. Ja, ik ga wel.

De laatste dag van de boekenbeurs en ik dacht: de meeste mensen zijn al geweest, het zal wel meevallen. Viel dat even dik tegen, zeg. Ik was er toch vroeg, al om half elf, maar een uur later was het al op de koppen lopen. Veel mensen met kinderen, en dat bleek vooral omdat zowel Marc De Bel als Geronimo Stilton aan het signeren waren.

Een opmerking die ik hoorde, terwijl ik in een boek stond te bladeren: “Goh ja, eigenlijk lees ik al jaren niet meer.” Euh, pardon? Benieuwd of die mevrouw dan effectief een boek zal kopen op de boekenbeurs. Waarom gaat ze anders? En even later zei de ene standhouder tegen de andere: “Er lopen hier toch heel veel mensen zonder boeken rond.” Is de boekenbeurs een hype of zo? Een ‘place m’as tu vu”? Wat snap ik hier nu niet aan?

Enfin, na vijf minuten had ik al drie boeken vast die ik wou kopen. En ik zat nog maar in Hal 1. Ter info, er zijn vier van die Hallen. Oh boy.

Er waren ook boeken die ik niet gekocht heb. Fotoboeken zijn me te zwaar om mee te zeulen. Maar ik heb er wel een aantal lang en uitgebreid doorbladerd.

2014-11-11 12.12.53En een boek dat ik bijna meebracht voor mijn zoon, omdat het me wel een leuk concept leek: een straatmuzikant beschrijft zijn leven door de ogen van zijn kat: James Bowen, De wereld volgens Bob.  Maar hij leest echt niet graag, dus ik vrees dat het ding ergens onder een hoopje strips terecht zal komen.

2014-11-11 11.58.29

Een beter idee leek me dan een paar strips te kopen, of liever Graphic Novels. The walking dead is een serie die gebaseerd is op de zwart-wit strips van Kirkman en Moore, uitgekomen in 2003. De televisieserie begon te lopen in 2010. Mijn zoon is er stekezot van, ikzelf ondertussen ook, en het is ook bijna de enige manier om hem nog aan het lezen te krijgen. Een vriend van hem kocht deel één voor hem, en dan nog wel in het Engels. Coole vriend hé? Ik wou dus eventueel een paar vervolgen kopen, maar wist toen even niet meer of hij ze nu in het Engels of het Nederlands had. Dat wordt bestellen.

2014-11-11 11.52.23

Wat was nu mijn totale oogst?

1. Nicci Gerard: Huis van herinneringen. Omdat ik alles lees van Nicci French en dus ook van Nicci Gerard en van Sean French. Ik heb het koppel al ontmoet, niet gewoon om een handtekening te vragen, maar een echte ‘meet and greet’. Een beetje babbelen bij een koffietje, lieve mensen, heel geduldig en supergoeie schrijvers.

2. Luca Crippe en Maurizio Onnis: De fotograaf van Auschwitz. Dit fascineerde me, want wie heeft nu die foto’s gemaakt van bijvoorbeeld Mengele, uitgemergelde gevangenen, vrouwen en kinderen op weg naar de gaskamer…?

3. Kris Van Steenberge: Woesten. De man kwam signeren om 14u30 maar ik ben zo lang niet gebleven. Die handtekening kan me gestolen worden. Het is mij echter door Kelly (weeral, ja) van Tales from the crib aangeraden en ik kan het niet helpen, maar haar vorige aanraders vond ik ook steengoed. Huppekee.

4. jan De Cock: Hotel Prison. Dit boek stond al lang op mijn verlanglijstje. Deze auteur trok de wereld rond, van gevangenis naar gevangenis, op zoek naar het leven achter de tralies.

5. Stefan Hertmans: Oorlog en terpentijn. Want nee, ik heb het nog niet gelezen. Sommige mensen zullen zeggen dat ik achter loop. Idem voor het volgende boek dat ik kocht:

6. Griet Op De Beeck: Vele hemels boven de zevende. Als zelfs ‘mijn’ gitarist zegt, dat het goed is.

7. Thomas Blondeau: Het Westvlaams versierhandboek. Kijk met zo’n titel maak je mij al blij. Of het nu werkelijk versiertips bevat, moet ik nog zien. Het wordt voorgesteld als een combinatie tussen politieke onthechting en het eeuwig verhaal van de liefde.

2014-11-11 14.26.05

In een gekregen editie van De Morgen stond dan weer de ultieme tip. Elk jaar begin december zet ik nog eens mijn televisie aan, neem een cursusblok en een pen ter hand en doe enthousiast en heel serieus mee aan het Groot Dictee. Vaak behaal ik punten om en bij het gemiddelde van het publiek daar aanwezig. Dus wie weet, ga ik mij eens goed voorbereiden en online meedoen.

2014-11-11 13.19.13

20 comments

  1. Ik heb spijt dat ik niet geweest ben. Maar door de werken hier thuis ging dat niet. Volgend jaar ga ik met twee kinderen! Ze kunnen er niet vroeg genoeg bij zijn. En alleen maar gaan om te gaan en niets te kopen, dat is niet voor mij weggelegd!

    Like

  2. Een boekenwinkel, daar vertoef ik graag. Om ongestoord te kunnen neuzen en kiezen. Op de boekenbeurs ligt dat toch enigszins anders. (Weet ik uit een voorgaand bezoek.)
    Ik vraag mij overigens hoe langer hoe meer af welke meerwaarde dit hectisch gedoe biedt. BV’s spotten? Handtekeningen scoren?

    Laat me zeker eens weten wat je van Het West-Vlaams Versierhandboek vindt. Lijkt me wel wat.
    O ja: Griet Op de Beeck = heldin.

    Like

      1. Inderdaad. Hij was onze streekgenoot, vriendelijke kerel. Het boek leest vlot. Lees ook zeker Donderhart eens!

        Like

  3. Het is een event. Waar massa troept troept doorgaans nog meer massa omdat die denken dat ze iets kunnen missen. Ik deed er twee jaar geleden een laatste keer aan mee. Maar eigenlijk is het best leuke als er nog niet te veel volk is. Vroeg starten dus.

    Like

  4. Ik ga minstens even graag naar een gezellige boekenwinkel. Ik kan ook daar enorm genieten. Laatst was ik in “Het Paard Van Troje” in Gent. Jawadde, dat is ook vragen om te kopen 🙂

    Like

  5. De laatste keer dat ik er was is alweer een aantal jaren geleden, en toen was er veel volk. Teveel naar mijn goesting. Ik koop nog zelden boeken, meestal ga ik naar de bib. Strips durf ik echter wel nog eens kopen.

    Like

  6. Ik ben dan één van die speciallekes die niet veel koopt op de Boekenbeurs! Ik vind het zalig om te snuisteren, bladeren, interessante titels te noteren en dan toch nog even te wachten. Deels omdat ik geen zin heb om nog een uur met een zware tas rond te lopen. Deels omdat ik een beetje keuzestress krijg van dat overaanbod 🙂 Meestal volgt er een week later een book shopping spree hier in Gent, met een uitgedund lijstje. Ik ga straks trouwens ook beginnen in Woesten!

    Like

  7. Ik krijg het Spaans benauwd als mijn boekekast (een lange smalle Expedit) met te lezen boeken één leeg of zelfs maar halfleeg plankje vertoont. De gedachte om ooit zonder boeken te vallen! Onverdraaglijk. Ik koop mijn boeken liever in de rust van een boekenwinkel, om eerlijk te zijn; de boekenbeurs loopt over van het volk, volk dat dan nog vooral komt om bv’s te spotten heb ik de indruk. Ik kocht trouwens onlangs ook Woesten en het andere van Griet, ik ben er heel benieuwd naar (ze zullen beide deze maand worden gelezen).

    Like

  8. Zijn boeken ineens een hype? Zou kunnen, want plotseling stond er in onze Albert Heijn, de grootste supermarkt van het land, een soort boekenstal met een ruilhandelidee. Je kan je boek erin leggen en dan een ander boek meenemen. Huh? In de Albert Heijn, ik ben toch docent Nederlands, waarom weet ik dan niet wat er gaande is. Loop ik te slapen? Is het gemis van een fysiek contact, het internet is toch zonder geur en kleur, de reden van een verlangen naar een boekenkraam met beduimelde boeken? Wie kan me dit uitleggen?

    Liked by 1 persoon

    1. Misschien een blogje waard? Ken je Goodreads? Een website waar ik veel boekideetjes op doe. Ken je ‘De boekenjagers’ op Facebook? Er is ook een Nederlandse groep te vinden, ook een ruilhandel van boeken.

      Like

Geef een reactie

