Tiny gaat buren bij een kunstenaar

Een tijdje geleden las ik een leuk artikel in het online tijdschrift Charlie, over vrouwen met talent. Sylvia Konior is kunstfotografe en maakt zelfportretten die je bijblijven. Ze is niet bang om naakt, met een koortsblaas of onflatteus op de foto te gaan en doet je nadenken over de manier waarop vrouwen meestal geportretteerd worden. Toen ik dat las, toen ik haar foto’s zag, dacht ik: daar moet ik meer van weten.

Dit weekend was er Buren bij kunstenaars. Al sinds een paar jaar kun je tijdens deze dagen langsgaan bij kunstenaars thuis, en hoera, hoera, Sylvia deed hier ook aan mee. Tiny ging dus naar Ruiselede. Sylvia heeft vier kinderen en een man, een leuk huis en een eigen fotostudio. Het leek wel of er familiebezoek  was, dus ik was wat schuchter en wilde eigenlijk niet storen. Maar er hingen bordjes met “expo” en “studio” dus liep ik maar door.

4-2014-10-19 17.37.39

Eerst ging ik even een blik werpen in haar fotostudio, waar ze ook een werk van haar had tentoongesteld, getiteld “Het vrouwelijk orgasme”. Een verzameling foto’s opnieuw van haarzelf, die weinig uitleg behoeven.

3-2014-10-19 17.36.18

Het familiebezoek ging net weg, dacht ik, dus liep ik voorzichtig verder. Haar dochter Babette exposeert ook, met eigen tekeningen. Sylvia begroette mij enthousiast en zei meteen dat ze me kende. Oh tiens, ben ik al zo bekend, dacht ik? Maar het zal wel weer mijn dubbelgangster geweest zijn. Het is een toffe, maar dat wist ik al. Bij sommige fotografen heb je meteen een idee hoe ze zijn als mens en hier zat ik juist: ze is sociaal, vrolijk, heel gewoon en er is een hoek af natuurlijk. De max!

Het werd nog beter: ik kreeg drank en taart aangeboden. Zelfgemaakte pompoentaart, zo lekker zeg. Na een gesprekje met Sylvia’s man, kreeg ik meteen een kopietje van het receptje.

1-2014-10-19 17.32.52Als het me ooit lukt, om die ook zo lekker te maken, deel ik hier wel het resultaat.

Kortom, ga gerust eens een kijkje nemen op haar website: http://www.konior.be als je houdt van niet alledaagse foto’s. Met een hoek af.

5 comments

Geef een reactie

