Tiny praat met een toerist

Toen ik wat fotootjes aan het maken was in Brugge, van mijn favoriete plekjes, bedacht ik me dat ik toch nog altijd liever foto’s maak van mensen dan van landschappen. Meteen vatte ik de koe bij de horens en sprak een paar mensen aan. Na een korte babbel vroeg ik of ik een foto van hen mocht maken en wat hun voornaam was. Niemand had daar een probleem mee.

Dat verbaast me soms een beetje, maar dan op een positieve manier. Met al die verzuring in de maatschappij zou je denken dat er minder persoonlijke contacten zijn. Internet, Facebook, Twitter en dergelijke zouden dan ook al eens de boosdoener zijn, zegt men. Maar ik ben de eerste om te beweren dat het ook anders kan, dat het vaak dóór Facebook is dat je met méér mensen in contact komt.

29-DSC_0341

Dit koppel was net de Burg op komen wandelen en zagen er zeer aanspreekbaar uit. Toen ik hoorde dat ze Engels spraken, ging ik er meteen op af. Ze wilden eerst nog eventjes zelf een foto nemen van “in front of the horses” en kwamen dan met me praten.

Uit Manchester komen ze en het is al hun derde keer dat ze in Brugge zijn. Gewapend met een boekje met uitgestippelde wandelingen willen ze vandaag het eerder ‘stille Brugge’ ontdekken. Guido Gezellekwartier, de vesten, leuke buurt, dus goed idee van die twee.

Michael en Karen logeren voor vier nachten in een gehuurd huis in Brugge via holidaylettings.uk en kunnen daar zelfs met hun hondje Cecily terecht.  Omdat het al hun derde keer is, vraag ik wat ze zouden aanraden aan andere mensen om in Brugge zeker te bezoeken. Het Groeningemuseum, zegt Michael, want hij is verzot op de oude meesters en al kan hij het woord ‘Groeninge’ amper uitspreken, iedereen moet daar naar toe van hem.

Restaurantjes vinden ze hier ook fantastisch, het eten is overal lekker. Ze hebben de eerste avond wel de domme fout begaan om te gaan eten ergens op de Markt, omdat ze moe waren en geen zin hadden om iets anders te zoeken. Eten was daar maar zozo, service was belabberd en het was dan ook nog eens veel te duur. Gisteren gingen ze echter naar een ‘place at the Simon Stevenssquare’ en na hun korte beschrijving zei ik: “Ah, de Koetse!”  En ja, dat was het dus. Heerlijk gegeten, mooi aangeklede tafels, vriendelijke bediening en de prijs was ‘reasonable’.

30-DSC_0342

… niet mijn beste portretfoto, volgende keer maar weer mijn 50mm lens meenemen…

Leuk praatje, lieve mensen, zij blij, ikke blij. Jullie blij?

9 comments

  1. Vind het chapeau dat jij zo op de mensen kan afstappen voor een foto en een praatje, terwijl jij daar waarschijnlijk niks moeilijk aan vindt 🙂
    Ik neem nog altijd liever foto’s in de natuur .. maar zou graag ook eens gewone mensen fotograferen. Misschien idd. eens beginnen tussen de toeristen, daar valt een meisje met een fototoestel meer of minder niet op 🙂

    Like

  2. Fijn dat die mensen zomaar voor je camera wilden poseren. Foto’s worden in de digitale wereld tegenwoordig al wel eens misbruikt, vandaar dat zulks me verwondert.
    En de markt is absoluut te mijden voor wat betreft eten en drinken. Ocharme die nietsvermoedende toeristen.

    Like

Geef een reactie

