Tiny gidst je rond in Brugge

Vorige week had ik het beloofd hé?

Toen had ik mijn camera niet mee maar was het mooi weer. Vandaag was het natuurlijk herfstweer, maar ik ging vroeg op pad en heb anderhalf uur zonder regen rondgewandeld.

Ik start eigenlijk altijd met een rondwandeling in het Astridpark. Oftewel: de Botanieken hof. Toen mijn zoon nog veel kleiner was dan ik, en we nog in het centrum woonden, gingen we regelmatig naar dit speelpleintje. Uren heeft hij daar gespeeld, dus echt een aanrader voor de jonge ouders onder jullie.

01-DSC_0292Toen ik in het middelbaar zat, moesten we tijdens de turnles in dit park gaan lopen. Wat had ik daar een GLOEIENDE hekel aan. Blijkbaar wordt dit nog steeds gedaan, de gele stipjes op de volgende foto zijn de meisjes van de Frères.

02-DSC_0296

Aan de rand van het Astridpark vind je ook mijn favoriet café. Je moet er niet alleen gaan voor de sfeer, de ambiance, de altijd vriendelijke kelners en mijn favoriete cafébaas Ward, maar ook voor de beste spaghetti in de wereld. In de wereld, je leest het goed. Het recept wordt al meer dan dertig jaar geheim gehouden. In een andere post blog ik wel eens uitgebreid hierover. Lyrisch kan ik er over worden…

07-DSC_0304

Je kan dan naar links gaan en even passeren langs het vroegere Pandreitje, de mannengevangenis tot 1989. Daarna werd alles gesloopt, uitgenomen de voorgevel en heeft het plaats gemaakt voor een verkaveling met appartementen. Die schijteduur zijn, volgens mij. Maar mooi gelegen, dat wel.

09-DSC_0307

Loop je dan verder richting Rozenhoedkaai, dan zie je daar het meest gefotografeerde plekje van Brugge. Om 9 uur, op een woensdag in oktober, staat er gelukkig geen kat. Mooi hé.

10-DSC_0310Op een steenworp afstand ligt de Vismarkt. Heel veel mensen vragen mij dan: en wordt er hier dan ook nog vis verkocht? Jazeker: elke morgen, behalve de zondag. Je moet zelfs een nummertje trekken.

11-DSC_0312

Stinkt dat daar niet enorm? Ba neen. Verse vis stinkt niet. Okee, het ruikt naar vis, ja hallo!

Het brugje dat leidt naar de Blinde Ezelstraat en de Brug biedt een heel mooi zicht. Ook hier: normaal staan er hordes toeristen foto’s te nemen. De truuk is dus: buiten het seizoen komen en vroeg (voor 10u) of laat (na 19u) passeren. Ik zit hier graag een beetje te zitten. 13-DSC_0314Daarna kom je op de burg. Ook weer zalig deze morgen: niemand te zien. Behalve de koetsen die er nog werkloos bij staan. Normaal vind je deze op de Markt, maar ’t is woensdag en dan is er markt op de Markt. 😉 Is dat nu tof zo’n koetsritje? Wel, ik heb het ooit uitgeprobeerd en ik vond er niks aan. De meeste koetsiers rammelen hun babbeltje af, je verstaat er de helft van en je komt gewoon op de plekken die je net zo goed te voet kan doen. Wat betreft die koetsiers, daar kan ik ook al een post over schrijven. Voer voor later.

15-DSC_0317Eigenlijk zou ik je iets anders willen aanraden. Als je iets wil te weten komen over de echte geschiedenis van Brugge, over de vroegere Sint-Donaaskerk die hier stond, over oude vestingmuren,… dan moet je eens je stoute schoenen aantrekken en onderstaand hotel binnen stappen. De meesten vallen om van verbazing als ik aan de receptie daar vraag of ik even naar de kelder mag. Maar meestal mag dat. Geen toerist die dit weet – of ’t moeten hele slimme zijn. Meer uitleg? Contacteer mij gerust, maar ook dit is een ideetje voor een andere blogpost. Amai.

16-DSC_0318

Ge zijt toch nog niet moe hé? Kom dan gaan we naar de Markt. Waar er dus markt is, zie mijn vorige blogpost over de Kaas en zo. Er is natuurlijk een kippenkraam, maar wat vandaag zo schattig is, er loopt een kleuterklasje rond van Hemelsdaele, super schattig hé!

22-DSC_0328

Okee, wie heeft er hier dorst of moet er naar het toilet? Kom, we gaan een koffietje drinken. Er is een nieuwe koffiebar gesignaleerd in Brugge en ik wil daar eens naar toe. Die dingen schieten tegenwoordig als koffiebonen paddenstoelen uit de grond. I love coffee, heet het. Vlakbij de Markt, de Eiermarkt, in de Sint-Jacobsstraat. Als de markt achter je is, op je rechterkant. Man van dienst is Koen, die niet op de foto wil, maar graag babbelt met zijn klanten. Hij doet dat goed met een koppeltje die er al zat toen ik binnenkwam en van een grote Latte genoot. Ik bestel een cappuccino, lekker, mooi gepresenteerd, met een koekje maar mijn foto is niet goed voor publicatie. Vandaar: de ingang en kijk daar, een selfie, hihi. Jaja, ik keer nog wel eens terug hoor.

25-DSC_0334

Volgende keer deel twee. En ondertussen vele ideetjes voor nieuwe postjes:

  • Tiny gaat eten en drinken in Brugge
  • Tiny toont je een geheime kelder
  • Tiny is lyrisch en krijgt tranen in de ogen van de spaghetti in de Estaminet
  • Tiny interviewt een koetsier
  • Tiny interviewt een gewone Bruggeling
  • Tiny interviewt een toerist

En we gaan nog niet naar huis, bijlange nie, bijlange nie!

Deze post was eveneens in het kader van #projectblogboek.

31-DSC_0344

15 comments

  1. Count me in als Bruggefan! (Wegens er geboren en er mijn jeugd beleefd.)
    De plekjes die je toont, zijn me dan ook genoegzaam bekend. Alleen het geheim van de hotelkelder wil ik graag nog ontrafeld zien. En dat van de spaghetti in l’Estaminet: I fully agree. Maar in ’t Speytje (nu de Stoepa) was hij vroeger beter, jaha.

    Like

    1. in De Stoepa zat ik ooit met een vriend iets te drinken en daar liep ineens een gigantische spin over tafel met van die zwarte poten. Sindsdien is De Stoepa altijd met spinnen verbonden….En die Estaminet daar ga ik echt eens moeten naartoe gaan hé 🙂 (eens als ik een vrije dag met mijn liefje heb en de klein op school is)

      Like

  2. Sounds familiar! Is een schone wandeling… En l’Estaminet is inderdaad een topadresje. Naast hun lekkere spaghetti heb ik er ook ooit eens super lekkere Chili Con Carne gegeten, echt top!
    Ik heb ondertussen ook een paar nieuwe leuke straatjes en plekjes ontdekt, moet ik dringend post over schrijven…

    Like

  3. Ik heb geprobeerd een weekendje weg te boeken in Brugge in december, met of zonder de Flairbon, het bleek onmogelijk. Blijkbaar is de stad errug populair als de kerstmarkt er staat. Spijtig. En om eerlijk te zijn, vind ik Gent leuker. Hoe dan ook komende winter/lente wil ik er alsnog naartoe, want ik merk dat met het ouder worden ik aan elke stad wel leuke kantjes kan ontdekken. Ik ben alvast razend benieuwd naar die hotelkelder 🙂

    Like

Geef een reactie

