Tiny maakt risotto (met spinazie en geitenkaas)

Ja ja, Tiny kan koken, deel 1.

1001004011291471

Het lijkt nu totaal belachelijk als ik het vertel, maar de eerste keer dat ik risotto heb gegeten, is nog maar een jaar of vijf geleden. Couchsurfing was toen zowat mijn bijberoep (ahum) en in Milaan bleek er een toffe kerel te wonen waarbij ik kon logeren. Ik had via via alleen nog maar toffe dingen over hem gehoord. Maurizio is ook zot van fotografie, heeft de meest magische foto’s in zijn appartement hangen, doet bijna niks anders dan zelf reizen en is een zeer aimabel man. Allesbehalve de typische Italiaan.

De eerste avond vroeg hij me of ik honger had en of ik risotto lustte. Dapper zei ik ja, al had ik dit nog nooit gegeten. Terwijl we een hoop verhalen uitwisselden, waste hij verse spinazie, zette een pot op het vuur en toverde alsof het niets was een heerlijke rijstschotel op tafel. Van die verse parmesan die hij gebruikte, komt het water me nu nog in de mond.

Ondertussen maak ik, al zeg ik het zelf ” a mean risotto” en het leuke is dat je eindeloos kan variëren. De basis blijft gelijk: risottorijst bijvoorbeeld Arborio, een groentenbouillon en afwerken met (eventueel) boter en parmesan.

Ik maak hem graag klaar met champignons, maar ook met prei kan het lekker zijn, of courgette, of combineer wat je wil. Deze keer maakte ik er eentje met spinazie, gerookte zalm en gebruikte ik geitenkaas in plaats van parmesan.

1-2014-09-13 19.33.06

(Merk op: foto genomen in het prachtige Wevelgem, met zicht op ondergaande zon – hoe romantisch!)

Ingrediënten (voor 4 personen – eigenlijk voor 2 maar we eten er twee keer van)

  • een ui, in snippers
  • 200 gr risotto rijst
  • anderhalve liter groentebouillon
  • olijfolie
  • 2 dl witte wijn
  • 400 gr spinazie (ik was lui en gebruikte diepvriesspinazie)
  • 200 gr gerookte zalm in stukjes (hoe moet ik ze snijden, vroeg mijn lief, in reepjes, vierkantjes? Doe maar sterretjes, zei ik.)
  • 150 gr zachte geitenkaas

Fruit de ui in olijfolie, doe er na enkele minuutjes de rijst bij. Roer goed om, zodat alles glazig wordt. Blus met de witte wijn. Doe geen deksel op de pot, maar laat de wijn verdampen, blijf roeren.

Voeg dan, 1 pollepel per keer, de groentebouillon toe. En dit is il grande truco: je mag NIET WEG van bij je fornuis, want je moet blijven roeren. Je voegt bouillon toe, je roert tot de bouillon is opgenomen. En opnieuw. En opnieuw… tot al je bouillon op is, of bijna. Dit kan zo’n 20 à 30 minuten duren. Doe dit op een gemiddeld vuurtje. Af en toe proeven, zodat je weet wanneer de rijst zacht is.

Dan voeg je de (warm gemaakte) spinazie er bij, en de geitenkaas en de zalm. Omroeren. Klaar.

Smakelijk!

Laat vooral weten als je zelf iets dergelijks hebt geprobeerd 🙂

5 comments

Geef een reactie

