Tiny deelt 12 tips om goed te slapen

Tegenwoordig hoor ik her en der mensen praten over hoe moeilijk ze kunnen slapen. Ofwel geraken ze niet in slaap, of ze worden heel snel weer wakker, of ze liggen urenlang te piekeren op een onmogelijk uur. Ocharme.
Zelf ben ik gezegend met een fantastisch slaap-gen, ik hoef bij wijze van spreken mijn kussen maar te zien of ik snurk al. Toch moeten er een paar voorwaarden voldaan worden, het moet donker zijn, stil, ik MOET een kussen hebben en iets op mij (minimum een lakentje).
Maar voor al die mensen die liggen te sukkelen in plaats van te snurken, hier mijn beste tips.

1. Ga elke avond rond dezelfde tijd naar bed, ook als je eigenlijk al een uur vroeger er in wil

2. Zorg voor een slaapritueel, de vijf dingen die je doet voor je je ogen dicht doet (bij mij is dat: nog een half uur lezen, One line a day-boekje invullen, Purol aandoen, wekker zetten, licht uit)

1-DSC_0057

3. Drink gerust een wijntje/biertje, maar niet in het laatste uur voor je gaat slapen. Beter bij je avondeten. Ik probeer na 21u niks meer te drinken, anders moet ik er weer midden in de nacht uit om te plassen.

4. Veel bijgeluiden? Een snurkende partner? Spoorweg naast je bed? Doe oordopjes in, ga op zoek naar een soort die voor jou werkt. Ik ben fan van de Quies natuurlijke was.

1-DSC_0048

5. Kun je niet slapen? Doe een Bodyscan: Ga lekker liggen, begin met je tenen (en niet met je hoofd zoals beschreven in de link) en ga zo naar boven, voel elk lichaamsdeel. Ik geraak nooit verder dan mijn buik, dan ben ik al lang vertrokken. Truuk: je moet terug keren naar je tenen als je gedachten toch naar iets anders afdwalen. Helpt als je veel piekert!

6. Heb je een baby? Leg die dan zo snel mogelijk in een andere kamer. Zet de babyfoon stilletjes, als het kind gaat wenen, zul je het écht wel horen. Maar zo word je tenminste niet wakker van elke zucht.

7. Vrijen helpt, maar hou het relatief rustig… Je weet wel.

8. Sport is gezond, maar niet in de laatste twee, drie uur voor je gaat slapen. Dan zit je weer veel te vol adrenaline.

9. Neem een warm bad voor je in bed kruipt

10. Zorg dat je kamer niet te warm is, zeker 3° kouder dan de woonkamer bijvoorbeeld.

11. Slaap naakt. Of met zo weinig mogelijk dat je kan irriteren, spannen, in de war geraken,… Deze tip helpt ook om met tip nr 7 te starten. 😉

12. Licht uit! Ook niks dat licht geeft, wekkers, waaklampjes van toestellen en dergelijke.

13. Lig je sowieso te piekeren? Heb je zorgen? Wil je grijpen naar een slaappil? Wel, de ultieme tip: ga in therapie. Serieus, gast. Dat hoeft zelfs niks te kosten, stap gewoon naar het CAW, bel eventueel Tele-onthaal om je verhaal tegen te doen en als je nog jong bent, bel of mail Awel. Die doen echt niets liever dan luisteren.

Verder wil ik nog even een lans breken voor het echtelijk bed. Whatever happens: slaap samen. Nog liever twee aparte matrassen in één bed dan elk een aparte kamer. Volgens mij ben je anders goed op weg naar een broer/zus relatie. Of een echtscheiding. Trust me.
Heb jij nog andere slaaptips?
Deel ze vooral, want wat voor mij niet werkt, kan voor een ander het ultieme middel zijn!
5 comments

  1. Dat van die baby zo snel mogelijk op zijn eigen kamer leggen, daar kan ik me niet in vinden :). Om de kans op wiegendood te verkleinen moeten ze echt wel tot hun zes maanden bij je op de kamer. En ja, je slaapt dan zelf minder goed, maar das toch kweeniehoezielig, zo n mini-baby die moederziel alleen op een kamer gelegd wordt? Stel je voor dat mamakat haar kittens in een andere kamer zou leggen voor de nacht, daar zouden we toch ook van opkijken?

    Dat one line a day-boekje is super! Ga ik bestellen :)) bedankt voor de tip

    Like

Geef een reactie

